همزمان با جسله شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی آخرین حوادث درگرفته میان طرفین درگیر

واشنگتن: عاطف عبداللطیف

مناقشه مسائل مربوط به صحرای غربی، موضوع اصلی مذاکره میان وزیر خارجه آمریکا و همتای جزائری او در دیدار روز گذشته بود.
وزیر خارجه الجزائر، عبدالقادر مساهل، در دیدار با مایک پمپئو مهم‌ترین تحولات اخیر منطقه مورد منازعه، و نتایج مذاکرات ژنو، را بررسی کرد.
از سوی دیگر در این دیدار مسائل دیگری مانند برخی تحولات منطقه و راه‌های توسعه روابط میان دو کشور، و انتخابات ریاست‌جمهوری آینده الجزائر، بررسی شد. شایان ذکر است که کشورهای درگیر در این قضیه، یعنی الجزائر و مغرب و موریتانیا و جبهه پلیساریو، در روزهای ۵ و ۶ دسامبر گذشته توانستند مذاکراتی را برگزار کنند که در طی شش سال گذشته متوقف شده بود.
هر چند این مذاکره نتایجی معینی را در بر نداشت اما در بیانیه پایانی مشترک این نشست اطراف مشارکت‌کننده تعهده خود را برای ادامه مذاکره اعلام کردند.
البته باید دانست که این مذاکرات به‌صورت غیرمستقیم برگزار شد.
دیدار مساهل-پمپئو همزمان با برگزاری جلسه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی آخرین تحولات صحرا انجام گرفت.
پیشتر مقرر شده بود فرستاده مخصوص دبیر سازمان ملل، هورست کوهلر، گزارشی درباره آخرین تحولات این منطقه به سازمان ملل تقدیم کند و پیشرفت‌های حاصله را بیان دارد.
گفتنی است که مسئله صحرا اهمیت زیادی در روابط میان آمریکا و الجزائر دارد و در دوره اخیر به‌دلیل سرسختی اطراف درگیر در این قضیه این مسئله اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.
از سوی دیگر مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون، درباره عدم موفقیت نیروهای حافظ صلح (مینورسو)، برای برگزاری رفراندم در این منطقه، تصریح کرد که بردباری او در حال پایان است؛ و تاسف خود را از عدم اجرای این مسئله که ۲۷ سال گذشته توسط سازمان ملل تصویب شد بیان کرد.
از این رو آمریکا تلاش می‌کند حضور این نیروها را در این منطقه خاتمه دهد و همزمان راه‌های جدیدی پیش‌روی شورای امنیت، برای فیصله مسئله، قرار دهد.