واشینگتن سعودی را شالوده خاورمیانه می‌داند

اردوغان بر توانایی سعودی در یافتن قاتلان خاشقجی تأکید کرد

پاریس: میشل ابو نجم
آنکارا: سعید عبد الرازق

بر اساس گفته‌های منابع فرانسوی، روز گذشته کاخ الیزه در فرانسه میزبان ایمانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود.
به گزارش «الشرق الاوسط»، موضوع اصلی جلسه این دو رئیس‌جمهور پرونده قتل جمال خاشقجی خبرنگار سعودی بود.
در این جلسه که روز گذشته پیش از ظهر تشکیل شد، هر دو بر اهمیت اینکه این پرونده بیش از این باعث به رهم ریختن امنیت منطقه نشود تأکید کردند.
از سوی دیگر ترامپ تأکید کرد پادشاهی سعودی شالوده ثبات منطقه است.
در حالی که هیچگونه بیانیه رسمی در این خصوص از جانب این دو رئیس‌جمهور صادر نشد اما منبعی از مقر رباست جمهوری فرانسه مضمون توافقات آنها را در خصوص این پرونده نقل کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری «رویترز» و کانال خبری «سی ان ان» آمریکا، این منبع عنوان کرد ماکرون و ترامپ به توافق رسیدند که سعودی باید اطلاعات کامل قتل خاشقجی را که در ماه گذشته اتفاق افتاد تحویل آنها بدهد و سعودی چندین بار قول چنین کاری را داده‌بود.
وی همچنین افزود که این دو رئیس‌جمهور به توافق رسیدند که این مسئله بیش از این باعث به رهم ریختن ثبات منطقه نشود. این در حالی است که فرانسه پیش از این نیز ربط دادن میان پرونده خاشقجی و فروش وسائل دفاعی به سعودی را رد کرده و بر روابط دو کشور تأکید کرد.
این منبع همچنین اعلام کرد که واشینگتن سعودی را شالوده همه امور در خاورمیانه می‌داند و خواهان ثبات روابط با سعودی است.
دو رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاد مسئله‌ای جدی و غیرقابل قبول است اما مجازات جنایتکاران را مسئله‌ای داخلی عنوان کرده و در مورد آن بحث و گفتگو نکردند.
در این میان، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیش از سفر به فرانسه برای شرکت در مراسم بزرگذاشت جنگ جهانی اول، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در فرودگان آنکارا گفت: «هیچگونه سند و مدرکی در خصوص مکان جسد خاشقجی در دست نداریم».
وی عنوان کرد سعودی قطعاً می‌داند از میان ۱۵ نفری که دستگیر کرد کدام یک از آنها قاتل است و قدرت این را دارد که از آنها اعتراف بگیرد تا قاتل مشخص شود.
وی همچنین اشاره کرد که آنکارا صدای ضبط شده‌ای از واقعه قتل خاشقجی را به ریاض، واشینگتن، برلین و پاریس تقدیم کرد.
گفتنی است، پیش از این منابع ترکی عنوان کرده‌بودند که مقامات صدای ضبط شده‌ای در دست دارند که حادثه قتل خاشقجی را تأیید می‌کند اما اطلاع داشتن سعودی از آن را رد کردند.