نوری المالکی نخست وزیر عراق در واشنگتن

نوری المالکی نخست وزیر عراق در واشنگتن

نوری مالکی نخست وزیر عراق تلاش دارد در تازه ترین دور سفر خود به آمریکا تجهیزات نظامی از این کشور دریافت کند و بغداد را به عنوان واسطه میان تهران و واشنگتن معرفی کند.

مالکی درگیری های فرقه ای در مرزهای عراق با سوریه را دلیل تقاضای عراق از آمریکا برای تجهیزات نظامی اعلام کرد.

به گفته منابع عراقی، نخست وزیر عراق همچنین به دنبال معرفی خود به عنوان میانجی‌گر بالقوه میان آمریکا با ایران و سوریه است، با این حال مقامات آمریکایی احتمال عملی شدن این ایده را پایین دانستند.

مقامات عراقی به خبرنگار رویترز گفتند تا کنون نخست وزیر عراق هیچ اشاره مستقیمی به نقش میانجی‌گری خود میان تهران و واشنگتن نکرده است و بحث و تفصیل این ایده را به دیدارهایش در واشنگتن موکول کرده است.

به گفته منبع خبری رویترز، پیام مالکی به مقامات آمریکایی آن است که «عراق بهترین واسطه بین تهران و غرب در جهت حل برنامه هسته ای است.»

یکی از مقامات نزدیک به مالکی گفت عراق همه موضوعات عراق، ایران و سوریه را در یک بسته بررسی خواهد کرد.

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در ایران، مقامات آمریکایی نیاز چندانی به میانجی گری مالکی نمی بینند.

با این وجود کارشناسان بر این باورند که مالکی تلاش می کند تا نقش عراق به عنوان بازیگر منطقه ای را پررنگ تر کند و به این ترتیب انتخاب دوباره خود در انتخابات ماه آوریل سال آتی را محتمل کند.

اگر عراق بتواند نقش مثبتی در حل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران و درگیری های سوریه بازی کند، مالکی می تواند انتخاب خود به عنوان نخست وزیر برای بار سوم را تضمین کند.

در این سفر که از روز سه شنبه آغاز شد و دو سال پس از آخرین دیدار مالکی از آمریکا صورت می گیرد. مالکی و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه دیدار خواهد کرد.

ایران و آمریکا نیاز به میانجی دارند؟

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور اعتدالگرای ایران، گرایش سیاسی آمریکا هم تغییراتی را تجربه کرد. اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرده بود که کشورش به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

اوباما از انتخاب مردم ایران و درخواست آنان از رئیس جمهور این کشور مبنی بر به کار بردن روشی «معتدلانه‌تر» استقبال کرد. وی اعلام کرد که با توجه به آن که رئیس جمهور ایران تعهد داده درباره پرونده هسته ای این کشور به نتیجه ای برسد، به جان کری وزیر امورخارجه آمریکا ماموریت داده که ضمن همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین به توافقی درباره این موضوع برسند.

اوباما بر سیاست خود مبنی بر اعتقاد بر مذاکره تاکید کرد و گفت: «من از روزی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم درنامه هایی که به رهبر جمهوری اسلامی و به تازگی به رئیس جمهور این کشور نوشتم، تصریح کردم که آمریکا ترجیح می دهد نگرانی هایش درباره فعالیت های هسته ای ایران را صلح جویانه حل و فصل کند.»

در تحولی مهمتر در روابط ایران و آمریکا، در دقایق آخر سفر روحانی به نیویورک، باراک اوباما و حسن روحانی تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش پایگاه ریاست جمهوری ایران، در حالیکه رئیس جمهور ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته‌ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه‌ای مورد توجه قرار دادند.