نخست وزیر لبنان تمام سلام دیروز در فرودگاه جده مورد استقبال وزیر عربستانی مساعد العیبان و سفیر عربستان در لبنان علی عسیری قرار گرفت – عکس از خبرگزاری سعودی

نخست وزیر لبنان تمام سلام دیروز در فرودگاه جده مورد استقبال وزیر عربستانی مساعد العیبان و سفیر عربستان در لبنان علی عسیری قرار گرفت – عکس از خبرگزاری سعودی

بغداد – بیروت – ثائر عباس – نتایج انتخابات پارلمانی عراق حاکی از پیشی گرفتن نوری مالکی نخست وزیر عراق با اختلاف بسیار زیاد نسبت به رقبای خود است. این نتایج بیانگر آن است که مالکی بخت بسیاری برای تصاحب پست نخست وزیری برای بار سوم دارد.

ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی توانست با تصاحب ۹۲ کرسی از مجموع ۳۲۸ کرسی پارلمان به پیروزی چشمگیری در انتخابات دست یابد. دیگر فهرست های انتخاباتی بین ۱۹ تا ۲۹ کرسی را از آن خود کردند. با این حال اما نوری مالکی به تنهایی نمی تواند حکومت آینده را تشکیل دهد و باید از حمایت یک یا چندی تن از رقبای خود برخوردار شده تا بتواند ضمن دست یافتن به ۱۶۵ کرسی به تشکیل حکومت مبادرت ورزد.

آمار منتشر شده از سوی کمیساریای انتخابات در عراق نشان می دهد که ائتلاف تحت رهبری مالکی ۳۰ کرسی پارلمان را از رای دهندگان پایتخت نشین کسب کرد. بیش از ۷۲۱ هزار رای دهنده در بغداد به وی رای دادند.

در این انتخابات فهرست “العراقیه” به رهبری ایاد علاوی با تصاحب ۱۰ کرسی پایتخت در جایگاه دوم در بغداد قرار گرفت. ایاد علاوی با کسب بیش از ۲۲۹ هزار رای بعد از مالکی قرار دارد. این نخستین انتخابات پارلمان عراق از زمان خروج کامل نیروهای آمریکانی در اواخر سال ۲۰۱۱ است.

ائتلاف مالکی در ۹ استان بصره و میسان و واسط و بابل و ذی قار و نجف و کربلا و مثنی و قادسیه پیشتاز انتخابات شد. کلیه این استان ها در مرکز و جنوب عراق قرار دارند. ائتلاف دولت قانون در استان دیالی با تصاحب ۳ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق که روز گذشته دوشنبه اعلام شد نهایی نیست چرا که امکان تجدید نظر در نتایج وجود دارد. کما اینکه باید مورد تایید دادگاه عالی فدرال قرار بگیرد. اما این نتایج کلی سر آغاز اجرای مشاورات بین فهرست های انتخاباتی و سیاستمداران به منظور تشکیل حکومت خواهد بود. پیش بینی ها حاکی از آن است که توافق بر سر تشکیل حکومت ماه ها به طول بیانجامد.

و با وجود اینکه رویکرد حکومت مورد انتقاد رای دهندگان بود و شهروندان عراقی از قطع مکرر برق و فساد و بالا رفتن میانگین بیکاری و نبود خدمات عمومی و غیره شاکی بودند ولی کمپین انتخاباتی مالکی در ماه های اخیر برای پیروزی وی تلاش فراوانی به کار برد.

مخالفان مالکی وی را متهم به عدم ترک قدرت و بسط سیطره خود بر دستگاه امنیتی می کنند. آنان مالکی را مسئول وخامت اوضاع امنیتی و عدم بهبودی شرایط معیشتی در کشور می دانند. مالکی ۶۳ ساله با مخالفت های گسترده ای از سوی احزاب اسلامگرای شیعه و احزاب کرد بر سر رسیدن دوباره به پست نخست وزیری روبرو است.

در موضوعی جداگانه تمام سلام نخست وزیر لبنان نسبت به خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری در لبنان هشدار داد. این در حالیست که دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان رو به پایان است. وی ابراز امیدواری کرد که روند انتخابات ریاست جمهوری در لبنان بدون هیچ دخالت خارجی انجام بگیرد. برخی منابع لبنانی اعلام کردند که نخست وزیر اسبق لبنان سعد الحریری قبول کرده تا ژنرال میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان به عنوان رئیس جمهور “مورد توافق” انتخابات شود، ولی یک منبع نزدیک به الحریری گفته که وی هم پیمانان خود یعنی رهبر نیروهای لبنانی سمیر جعجع را رها نخواهد کرد.

این منبع نزدیک به الحریری به الشرق الاوسط گفت: الحریری در این دوره انتخابات ریاست جمهوری با یک رویکرد استراتژیک قصد تحمیل هیچ نامزدی را بر دیگران ندارد. ولی الحریری مایل است که این پست همچنان در اختیار مسیحیان بماند.

“تمام سلام” در هواپیمایی که عازم عربستان بود به خبرنگاران گفت: «ما می دانیم که جریان های سیاسی در لبنان با کشورهای خارجی ارتباط دارند ولی تا کنون هیچ گونه دخالت خارجی در مورد انتخابات ریاست جمهوری لبنان رصد نکرده ایم. تمام سلام شب گذشته دوشنبه در یک سفر رسمی دو روزه وارد عربستان شد.»

وی روابط لبنان و عربستان را بسیار نزدیک توصیف کرد. قرار است تمام سلام امروز سه شنبه با معاون رییس مجلس وزیران و وزیر دفاع عربستان شاهزاده سلمان بن عبد العزیز دیدار کند. تمام سلام ابراز امیدواری کرد که لبنان به سوی خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری نرود چرا که این مساله تاثیرات منفی بر کشور خواهد داشت.