ماجراجویی گربه‌های آرمیتاژ در اوپرای «نگهبانان قصر»

متعلق به دوره قیصر پطرس اول

مسکو: طه عبدالواحد

سالن تئاتر قصر آرمیتاژ آماده نمایشی می‌شود که به نمایش اوپرایی جدیدی برای کودکان بدل می‌شود که قهرمانانش گربه‌هایی هستند که در قصر زندگی می‌کنند و مأموریت‌شان حفاظت از آثار هنری تاریخی در مقابل حمله‌های «جوندگان مخرب» است.
به گزارش الشرق الاوسط، برگزارکنندگان می‌گویند «ماجرا پیرامون گربه کوچک فراری بی پناهی می‌چرخد که به عنوان نگهبان- محافظ مجموعه آثار هنری قدیمی در آرمیتاژ استخدام می‌شود، اما از بدشانسی او در همان روز اول کارش معلوم می‌شود اثر هنری ارزشمندی گم شده است». از اینجا بخش‌های مختلف نمایش دنبال می‌شوند. کار جست‌وجوی تابلوی گم شده شروع می‌شود تا اینکه معما حل شود. در نمایشی جذاب که بازیگرانش برصحنه نمایش حاضرمی‌شوند تا در جشن‌های ابتدای سال شرکت کنند؛ نمایشی به نام«محافظان قصر». کارگردان از لباس‌های گلدوزی شده با رنگ‌های زیبای شبیه رنگ گربه‌های معمولی استفاده کرده است و در بک‌گراند صحنه نمایش از «اوپرای نقاشی‌های متحرک». به گونه‌ای که بازی هنرپیشه‌ها بر صحنه نمایش با نمایش نقاشی پشت درهم می‌آمیزند و صحنه نمایشی به وجود می‌آورند.


انتخاب داستان «گربه نگهبان قصر» به عنوان موضوع نمایش بر صحنه آرمیتاژ، فقط یک فکر نوآورانه نبود. بلکه رابطه این ساختمان تاریخی و گربه‌ها بسیار قدیمی است و به دوره قیصرپطرس اول برمی‌گردد. کسی که به گربه‌ای به نام «واسیلی» اجازه داد در قصر زمستانه‌اش که امروزه به قصر«آرمیتاژ» معروف است، زندگی کند. سال ۱۷۲۴ دستوری صادر کرد که به گربه‌ها اجازه می‌داد در انبارها زندگی کنند و گرزه‌ها و موش‌هایی را که به جان مواد غذایی می‌افتند، تار و مار کنند. در دوره دختر کوچکش ملکه الیزابت، جونده‌ها چنان در کاخ زمستانه زیاد شدند که دیوارهایش سوراخ سوراخ شدند. در همان زمان ملکه الیزابت دستور داد گربه‌هایی از شهر کازان بیاورند و درهای انبارهای آذوقه قصر زمستانه را به رویشان باز کرد. با این ترفند توانست کلک جوندگان شرور را بکند. گفته می‌شود گربه‌ها از آن زمان مقیم قصر زمستانه شدند. امروزه چند گربه‌ای در آرمیتاژ زندگی می‌کنند و با توجه به نقش‌شان در حفظ تابلوهای هنری و عتیقه‌های تاریخی مختلف از شر گرزه‌ها و موش‌ها، همه آنها از مراقبت ویژه برخوردارند. یکی از مشهورترین گربه‌های آرمیتاژ در حال حاضر، گربه ناشنوایی است به اسم «اخیل» که مانند «اثری» مهم توجه گردشگران را در موقع بازدید از موزه آرمیتاز به خود جلب می‌کند و با آن عکس یادگاری می‌گیرند.

الشرق الاوسط:
Related Post