سعید لیلاز می گوید حزب کارگزاران سازندگی با اصلاح در ساختار، بیشترین زمینه را برای نمایندگی گروه های گسترده مردم ایران دارد.

سعید لیلاز به عنوان روزنامه نگار و فعال سیاسی در پاسخ به سوال شرق پارسی درباره شرایط فعالیت احزاب در ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، با اشاره به اینکه ظهور آقای روحانی در صحنه سیاسی، نتیجه به آرامش رسیدن ساختار اجتماعی و طبقاتی ایران بوده است، گفت: «در شرایط جدید می توان در قالب تحزب حرف ها را زد. نظام جمهوری اسلامی هم همراه با جناح های سیاسی اش دیگر دارد به عقلانیتی می رسد و آن این است که همه ما متوجه شدیم که از طریق رادیکالیسم و افراط دیگر نمی توانیم مقاصدمان را پیش ببریم.»

لیلاز که به گفته خودش از او برای پیوستن به حزب کارگزاران دعوت شده و وی این دعوت را پذیرفته است گفت: «من حزب کارگزاران را از نظر طبقاتی یک حزب وسیعی می بینم که اتکای آن روی تکنوکراسی طبقه متوسط شهری کشور است و چون این گروه بخش غالب را در ایران تشکیل می دهد در عین حال از تساهل و تسامح سیاسی و حزبی و ایدئولوژیک هم برخوردار است، تصور می کنم این امر امکان آن را برای حزب کارگزاران فراهم کرده است تا وسیع ترین توده های مردم را به خود به جذب کند.»

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در ایران اخیرا با اشاره به پیوستن شخصیت های جدید به این حزب از بازسازی و نوسازی آن در سال جدید شمسی خبر داده است.

به نوشته فارس، غلامحسین کرباسچی در گفتگویی گفته است آخرین مصوبه شورای مرکزی و هیأت اجرایی کارگزاران مبتنی بر ترمیم شورای مرکزی است.

کرباسچی همچنین توضیح داده است که «در ترکیب جدید چند نفر خانم فعال سیاسی و کارآفرین، چند تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای نظیر آقایان سعید لیلاز و محمد قوچانی، از اهل سنت آقای عبدالله سهرابی، چند تن از اعضای حزب در شهرستان‌ها و یکی از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت آقای جمالی دعوت کرده‌ایم که به حزب پیوستند.»

به نوشته فارس، پیش از این حسین مرعشی سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران در گفت‌وگو با فارس درباره نازایی سیاسی در حزب کارگزاران گفته بود باید افراد فعلی در شورای مرکزی از دنیا بروند تا ما بتوانیم برای آنها جایگزین بیاوریم.

وی در عین حال تأکید کرده بود پس از دوران تعلیق اگر بازگردم کرباسچی را برکنار خواهم کرد.

بر اساس خبرها، تکمیل شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با افزودن این افراد صورت خواهد گرفت: محمد حسین عادلی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی جمالی، شهربانو امانی، خانم مقیمی، اعظم نوری، عباس علیخانی، علی اشرف افخمی، سید افضل موسوی، سید عبدالله حسینی، عباسعلی اللهیاری، دکتر فرزانه ترکان، خانم مهندس کفایتی، جهانبخش خانجانی، حجت الاسلام ملکی.

حزب کارگزاران سازندگی توسط ۱۶ نفر از اعضای هیات دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، در اسفند ۱۳۷۴ آغاز به کار کرد. سنگ بنای حزب کارگزاران درست در مقطعی گذاشته شد که یک سال از عمر دولت دوم رفسنجانی باقی مانده بود. کارگزاران نخستین حزب سیاسی در ایران بود که در درون دولت شکل گرفته است.

حزب کارگزاران در سالهای اخیر با چالش های سیاسی فراوانی روبرو بوده است. شمار زیادی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی نظیر هدایت آقایی، محمد عطریانفر، فائزه هاشمی، روشنک سیاسی، آیدا مصباحی، جهانبخش خانجانی، مرتضی الویری و حسین مرعشی پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران بازداشت شده بودند.

این حزب دستیابی به فضای باز اقتصادی و توسعه پایدار اقتصادی را به عنوان زمینه ساز رسیدن به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی می داند.

در هنگام تاسیس این حزب، شعار رسمی حزب:«عزت اسلامی، تدوام سازندگی، آبادانی ایران» بیان شد.