فرستاده سازمان ملل پس از معرفی یک طرح جامع برای حل و فصل در یمن: به مرحله تعیین کننده وارد شدیم

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن

مذاکرات صلح یمن که در کویت جریان دارد وارد جزئیات عمیق مربوط به مسئله بازداشت شدگان و اسرا شد، به طوری که هیئت دولتی و کودتاگران، در چارچوب تلاش های انجام شده برای آزادی نیمی از بازداشت شدگان تا پیش از ماه مبارک رمضان، هر کدام لیستی از  اسامی افرادی که نزدشان بازداشت هستند تحویل داد.

در حالی که لیست هیئت دولتی اسامی شخصیت های سیاسی، نظامی، حقوقی، رسانه ای، مطبوعاتی و فعالانی از جریان های مختلف و مبارزانی از کسانی که نزد شبه نظامیان حوثی بازداشت هستند را شامل شده است، هیئت کودتاگران نام هایی را ارائه داد که تعجب همه را بر انگیخت، زیرا در لیست آن ها نام سرتیپ احمد علی عبد الله صالح، پسر علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق، و همچنین نام افرادی که در نبردها کشته شده اند به چشم میخورد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات، قرار دادن نام احمد علی عبدالله صالح در لیست «اسیران» از سوی کودتاگران را نشاندهنده عدم جدیت آن ها در پیشبرد روند آزاد سازی بازداشت شدگان و سیاستمداران ربوده شده و یا تبادل اسیران دانست. این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت: «این چالشی جدید به قطعنامه های مشروع بین المللی به شمار می رود، زیرا احمد علی صالح تحت پیگرد و تحریم بین المللی است و به عنوان یکی از کارشکنان راه حل مسالمت آمیز در یمن رتبه بندی می شود، و این اقدام دیگری برای کارشکنی در روند آزادی زندانیان و ربوده شدگان و همچنین اتلاف وقت و کار کمیسیون در جستجوی توهم است».

از سوی دیگر «الشرق الأوسط» از منابع آگاه به مذاکرات اطلاع یافت که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن روز گذشته جلسه ای با هیئت دولتی، و جلسه ای با هیئت کودتاگران (حوثی – صالح) برگزار کرد، و  پیش نویس جامعی از نقشه سیاسی و امنیتی برای یک راه حل ارائه داد که شامل تشکیل کمیته هایی به ویژه کمیسیون نظامی است که انتظار می رود از چهره های نظامی بی طرف تشکیل شود، و دیگری اقتصادی است که وی چند روز پیش آن را برای کمک به جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع اقتصادی یمن در پی کاهش  ذخیره پول نقد خارجی از بانک مرکزی این کشور پیشنهاد داده بود.

فرستاده سازمان ملل روز گذشته در بیانیه ای تأکید کرد: «مرحله آتی تعیین کننده خواهد بود». وی افزود: «ما در مسیر درست هستیم، و سازمان ملل متحد بر زمینه محکمی کار می کند تا توافق سیاسی جامعی را در دسترس همه طرف ها قرار دهد».