سازمان اطلاعات انگلیس: قدرت، پول و سیاست به سوی شرق در حرکت است و «تعادل جهانی» در راستای منافع پکن است

سازمان اطلاعات انگلیس با اشاره به حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس بازنشسته روسی با گاز عامل اعصاب در شهر سالزبری انگلیس در ماه مارس، مسکو را به «رویارویی دائمی» با غرب متهم کرد و از روسیه خواست غرب را دست کم نگیرد.
به گزارش الشرق الاوسط، رئیس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI6) روز گذشته در سخنرانی در دانشگاه «سنت اندرز» گفت: «کفه تعادل جهانی در راستای منافع چین است، چرا که این کشور دومین اقتصاد جهان در کسب درآمدهای هنگفت مالی است که توانسته نفوذ جهانی و قدرت و سلطه تکنولوژیک بالایی را به دست آورد».
الکس یانگر رئیس MI6 افزود: «قدرت، پول و سیاست به سمت شرق در حرکت است… این یک واقعیت سیاسی است و ما باید با آن سازگار شویم. بیایید علاوه بر تهدیدات این امر به فرصت‌های موجود در آن نیز بنگریم».
وی همچنین ضمن هشدار به روسیه گفت: «روسیه یا هر کشور دیگری که قصد تضعیف و فروپاشی زندگی ما را دارد، نباید اراده و قابلیت‌های ما و متحدانمان را دست‌کم بگیرد».
یانگر چهار ماه قبل از موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس (۹ فرودین ۱۳۹۸) گفت: «سرویس اطلاعات خارجی انگلیس در حال همکاری با شرکای خود برای ارتقا و تقویت روابط امنیتی در اروپاست. انگلیس به فرانسه و آلمان در جهت خنثی کردن حملات تروریستی کمک کرده‌است».
یانگر در ادامه یادآور شد: «حمله با گاز عامل اعصاب به جاسوس دوجانبه بازنشسته در انگلیس، نگرانی‌های ما را در خصوص افزایش فعالیت‌های سری روسیه در خارج از خاک این کشور برانگیخته است».
وی همچنین تأکید کرد: «علی‌رغم اینکه روسیه به دنبال بی‌ثباتی در کشور ماست، ما قصد بی‌ثبات کردن این کشور و افزایش تنش‌ها را نداریم».
از سوی دیگر روسیه بارها دخالت مسکو در حمله به اسکریپال را رد کرده و سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس را به ایجاد فضای روانی ضد روسیه متهم کرد.
اسکریپال پس از معرفی ده‌ها جاسوس به MI6 مورد عفو قرار گرفت و یکی از اطراف مبادله جاسوس‌ها در طول جنگ سرد بود.