انفجار در بیروت

انفجار در بیروت

خبرگزاری های داخلی لبنان روز چهارشنبه ۹ اکتبر از دستگیری سه تن از اعضای شبکه ای تروریستی که قصد ترور شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان را داشت، خبر دادند.

اداره امنیت عمومی لبنان در بیانیه ای اعلام کرد: “این سه نفر، لبنانی و سوری هستند که به اتهام توطئه و خرابکای و برهم زدن امنیت در لبنان دستگیر شده اند و هدف آنها انجام عملیات تروریستی از طریق کار گذاشتن بمب بوده است.”

در این بیانیه آمده است: “همراه این افراد دستگیر شده، مقدار قابل توجهی مواد منفجره، وسایل ارتباطی و همچنین سلاح های مجهز به صدا خفه کن کشف شده است.”

گزارش ها نشان می دهد که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم مواد منفجره ، ۱۱ دستگاه انفجار بی سیم و ۱۰۰ چاشنی انفجاری نیز به همراه این افراد کشف شده است.

سازمان امنیت لبنان بیانیه خود تاکید کرد: “تردیدی وجود ندارد که این افراد وابسته به گروه شبکه تروریستی و مهاجرت غیر قانونی هستند.”

گفته می شود که دستگیری افراد این شبکه تروریستی، با برنامه ای دو ماهه و تحت نظر مستقیم ژنرال «عباس ابراهیم» فرمانده کل نیروهای امنیت عمومی لبنان انجام شده است.

به گزارش روزنامه الجمهوریه لبنان، این افراد بعد از دستگیری مورد بازجویی قرار گرفتند که در اعترافات خود اعلام کردند که برای ترور شخصیت هایی از دو گروه ۸ و ۱۴ مارس برنامه ریزی کرده بودند. هدف آن ها از ترور این شخصیت ها، ایجاد تفرقه بین این دو گروه بوده تا این گروه ها یکدیگر را به ترور شخصیت های گروه مقابل متهم کنند.

همچنین این افراد در اعتراف های خود گفتند که در برنامه ریزی انجام شده، فعالیت تروریستی خود را باید از ترور شخصیت های گروه ۱۴ آغاز می کردند.

به گفته این متهمان هدفشان از این کار نا امن کردن لبنان بوده است. آنها قصد داشته اند مقدماتی را فراهم کنند تا گروه های مسلح از عراق، سوریه یا یمن به راحتی وارد لبنان شوند و از این کشور به عنوان مقری برای حمله نظامی علیه سوریه استفاده کنند.

در عملیات تروریستی ۱۵ اوت گذشته در لبنان، ۲۷ نفر کشته و شمار زیادی مجروح شدند. این عملیات تروریستی در منطقه جنوب بیروت که پایگاه اصلی جنبش حزب الله است، انجام شد.

پس از وقوع این عملیات تروریستی و دو انفجار مشابه در شهر طرابلس که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها نفر از شهروندان لبنانی شد، نیروهای امنیتی و پلیس این کشور عملیات گسترده ای را به منظور جلوگیری از عملیات تروریستی مشابه، به اجرا گذاشته است .