بیروت: بولا اسطیح

لبنان قرار است علیه اسرائیل یک شکایت فوری به شورای امنیت ارائه دهد. اسرائیل روز سه شنبه گذشته برای اصابت چند هدف در جنوب دمشق، حریم هوایی لبنان را نقض کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، یوسف فنیانوس وزیر کار لبنان در این خصوص اعلام کرد، این نقض از سوی اسرائیلی‌ها باعث شد پرواز دو هواپیمای مسافربری را به خطر بیندازد.
وی در گزارشی، این ماجرا را به سعد حریری نخست‌وزیر مامور لبنان، شرح داد، و گفت: «لبنان به طور شگفت‌انگیزی از وقوع سانحه هوایی نجات یافت که ممکن بود هنگام تجاوز جنگنده‌های اسرائیلی، دو هواپیمای مسافربری بر فراز حریم هوایی لبنان مورد اصابت موشک‌های سامانه ضد موشکی روسیه که در سوریه مستقر هستند، قرار بگیرند و جان صدها انسان را در معرض خطر قرار دهد».
فنیانوس افزود: «بیروت در پی این تجاوزگری اسرائیلی‌ها تصمیم گرفت یک شکایت فوری علیه اسرائیل نزد شورای امنیت سازمان ملل تنظیم کند تا لبنان و شهروندان آن را از این گونه تهدیدها مصون نگه دارد».
اما وزیر کار لبنان و همچنین منابع آگاه در فرودگاه بین‌المللی «رفیق الحریری» از اعلام جزییات این دو هواپیمای مسافربری سرباز زدند. اسرائیل از این دو هواپیما به عنوان پوشش برای حمله جنگنده‌های خود استفاده کرده بود تا حمله هوایی علیه اهداف مورد نظر خود در جنوب دمشق را انجام دهد.
وزارت خارجه روسیه نیز در راستای این تجاوزگری، روز چهارشنبه اعلام کرد که این حمله‌های «تحریک‌آمیز» اسرائیل باعث شد یک خطر جدی علیه دو هواپیمای مسافربری بوجود آورد.
خبرگزاری رسمی لبنان در همین خصوص گزارش داد؛ جنگنده‌های اسرائیلی چند حمله ساختگی را در حریم هوایی جنوب لبنان انجام داد. این درحالی است که رسانه‌های اسرائیلی و غربی اعلام کردند که این حملات سه شنبه شب که علیه دمشق انجام شد، یک کاروان بلندپایه از مسئولان «حزب الله» را هدف قرار داده بود.
اما منابع نزدیک به «حزب الله» در گفتگو با «الشرق الاوسط» این موضوع را به طور کامل تکذیب کردند، واعلام کردند هیچکس از اعضای حزب الله در این حملات اسرائیلی‌ها کشته یا زخمی نشدند و حتی فرودگاه دمشق و محیط آن نیز مورد اصابت قرار نگرفته است.