لبنان اردوگاه های آوارگان سوری ایجاد می کند

آوارگان سوری در اردوگاهی غیر رسمی در دیرالاحمر در دره بقاع لبنان – عکس از رویترز

به گفته یک مقام بلندپایه دولت لبنان، این کشور درصدد ایجاد «سرپناه هایی» برای آوارگان سوری است و در همین حال اتخاذ تدابیری را برای ممنوع کردن ورود شهروندان سوریه به این کشور کوچک مدیترانه بررسی می کند.

رشید درباس وزیر امور اجتماعی لبنان روز چهارشنبه به الشرق الاوسط گفت که سرپناه های آوارگان سوری تحت نظارت کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور آوارگان و نیز دولت لبنان در خاک این کشور ایجاد خواهد شد.

وی افزود: «ما هنوز سرگرم بحث درباره امکان لجستیکی برای ایجاد این اردوگاه ها هستیم.» وی تصریح کرد که «تصمیم نهایی در این زمینه قرار است روز پنج شنبه در جلسه دولت گرفته شود.»
وی گفت که سیاست جدید در مورد پناهجویان در ابتدا به صورت محدود به اجرا در خواهد آمد و بعد از آن فقط در صورت موفقیت گسترش خواهد یافت.»

به گفته این وزیر لبنانی، تصمیم درباره این سیاست به اتفاق آرا گرفته شده و با هیچ مخالفتی از هیچ یک از بازیگران سیاسی در لبنان روبرو نشده است.

از سوی دیگر دانا سلیمان، سخنگوی کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل در لبنان گفت که وزارت امور اجتماعی لبنان جزئیات این پیشنهاد را با این سازمان در میان نگذاشته است، اما اظهارداشت که این موضوع احتمالا در جلسه آینده با مقامات لبنانی مطرح خواهد شد.

سلیمان گفت: «ما آماده بحث درباره هرگونه پیشنهادی از سوی طرف لبنانی هستیم و آماده خواهیم بود مشاوره لازم را ارائه دهیم.»

شمار آوارگان سوری ثبت شده در لبنان توسط کمیساریای عالی آوارگان از یک میلیون و ۱۵۸ هزار نفر فراتر رفته است و این در حالی است که مقامات لبنان تخمین می زنند مجموع سوری های ساکن این کشور به دو میلیون نفر رسیده است.

تمام سلام نخست وزیر لبنان روز سه شنبه در جلسه کمیته وزیران که خود برای کار در زمینه آوارگان سوری تشکیل داده شرکت کرد. این جلسه پیشنهاد اخیر مبنی بر ممانعت از ورود سوری های بیشتر به این کشور و نیز تصمیم سلب وضعیت آواره از آنهایی که به سوریه بازمی گردند را بررسی کرد.

مقامات لبنان مدعی اند ۷۰۰ تا ۹۰۰ اردوگاه غیررسمی آوارگان در این کشور وجود دارد، که ۱۷ درصد سوری ها در لبنان در آنها اسکان دارند.

علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان گفته است که کشورش مخالف ایجاد اردوگاه های آوارگان سوری در خاک لبنان است. وی می گوید: «سوریه کشوری بزرگ است و می تواند همه فرزندان خود را اسکان دهد.»

الشرق الاوسط:
Related Post