منابع آمریکایی: روسیه و رژیم اسد از طریق یک شرکت گازی با «داعش» همکاری می کنند

عکسی که نیروی گارد ساحلی ترکیه منتشر کرد و عملیات نجات یک مهاجر سوری که قایق او و همراهانش واژگون شده بود را نشان می دهد.. گزارش ها حاکی از غرق 27 نفر در اثر واژگونی قایق است – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

عکسی که نیروی گارد ساحلی ترکیه منتشر کرد و عملیات نجات یک مهاجر سوری که قایق او و همراهانش واژگون شده بود را نشان می دهد.. گزارش ها حاکی از غرق ۲۷ نفر در اثر واژگونی قایق است – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سه سناریو برای آینده سوریه ارائه داد و در گفتگویی که روزنامه «موسکووسکی کومسومولتس» روسیه روز گذشته منتشر کرد گفت او با ایده های ارائه شده توسط پرفسور ویتالی نامکین، مدیر موسسه مطالعاتی استشراق، که اولین مذاکرات «سوری – سوری» در مسکو را مدیریت کرد، در برآوردهای حل بحران سوریه موافق است. وی گفت یکی از سه سناریو ممکن است توسعه یابد که عبارتند از: سازش طرف های درگیر طی مذاکرات ژنو، یا به دست آوردن پیروزی بزرگ نظامی توسط ارتش سوریه، یا آغاز جنگ بزرگی با مشارکت تعدادی از کشورهای خارجی.

در همین راستا، منابع آمریکایی گفتند که روسیه و رژیم اسد از طریق یک شرکت گازی در نزدیکی شهر الرقه، پایگاه این سازمان در سوریه، با سازمان داعش همکاری می کنند. این منابع ذکر کردند یک شرکت گاز روسی نزدیک به  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای بهره مندی از میدان های گازی منطقه توینان در نزدیکی الرقه با «داعش» معامله می کند. آن ها افزودند که رژیم بشار اسد نیز با « داعش» در این زمینه معامله می کند. بنا به گزارشی که مجله «فورین پلیسی» منتشر کرده است، رابطه ای بسیار قوی میان پوتین و گنادی تیموشنکو، رئیس میلیاردر شرکت «ستروترانز گاز» وجود دارد که تأسیسات گازی در توینان سوریه را ساخت. پیشتر وزارت خزانه داری آمریکا، پس از اشغال جزیره کریمه توسط روسیه، این شرکت را در لیست سیاه آمریکا قرار داده بود.

در همین راستا، ریاض حجاب هماهنگ کننده کل کمیسیون عالی مذاکرات، پس از جلسه روز گذشته خود با فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس گفت، برای جلوگیری از قتل عام علیه مردم سوریه و اجرای مواد ۱۲ و ۱۳ قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، و کار بر روی لغو محاصره شهرها و آزادی بازداشت شدگان و توقف فوری بمباران بی رویه،  تضمین های بین المللی دریافت کرده است. وی تأکید کرد شرکت مخالفان در مذاکرات آتی ژنو به تحقق اقدامات واقعی بستگی دارد.