علی لاریجانی رییس مجلس ایران - عکس از خبرگزاری ایرنا

علی لاریجانی رییس مجلس ایران – عکس از خبرگزاری ایرنا

رییس مجلس ایران می گوید مساله هسته ای از طریق مذاکرات در مسیر روشنی افتاده است و در درون نگاه ها به هم نزدیک تر شده است.

علی لاریجانی روز یکشنبه در جریان سفر به استان زنجان در جلسه شورای اداری این استان در همین حال خاطر نشان کرد که اگر چه ممکن است مذاکرات «تاکنون به حل نهایی نرسیده باشد [اما] اگر عقلانیت در کشورهای ۱+۵ وجود داشته باشد می‌توان به تفاهم رسید.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم روز یکشنبه در دیدار بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ در زمینه مذاکرات هسته ای با گروه۱+۵ تاکید کرد: «در صورتی که حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شود ، ایران آماده توافق است.»

حسن روحانی رییس جمهوری ایران هم روز یکشنبه گفت: «امیدوارم در موضوع هسته ای به همان اهدافی که اعلام کرده ایم یعنی نتیجه برد – برد که به نفع طرفین خواهد بود، برسیم.»

روحانی گفت: «اگر طرف های مذاکره کننده هسته ای اراده جدی داشته باشند، در زمان باقیمانده می توانیم به توافق کلی در همه زمینه ها دست پیدا کنیم.»

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ۲۰ آبان در مسقط پایتخت عمان برگزار خواهد شد.

به گفته وی این مذاکرات پس از گفتگوهای سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون برگزار می‌شود که زمان برگزاری آن ۱۸ و ۱۹ آبانماه اعلام شده است.

اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که دور بعدی این مذکرات ۱۸ نوامبر (۲۷ آبانماه) در وین برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا به تازگی در سخنرانی در نشستی موسوم به مجمع ایده‌های واشنگتن در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور که گفته شانس توافق هسته‌ای غرب با ایران ۵۰ درصد و یا کمتر است گفت: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوشبینی نمی‌کنم.

کری همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم‌گیری از منظر ایدئولوژیکی بدل شود».

کری گفت: در هفته‌های آینده که هفته هایی سرنوشت ساز است، معلوم می‌شود که آیا ایران می‌تواند تصمیم‌های دشوار بگیرد یا نه.

وی خاطرنشان کرد: «ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصیه‌ها و نظرات کارشناسان خواهد بود.»