علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

رییس مجلس ایران با ابراز امیدواری از روند مذاکرات هسته ای پشتیبانی خود را از اقدامات دولت یازدهم در این زمینه اعلام کرده و وجود هر گونه نا امیدی در این زمینه را بی دلیل دانسته است.

علی لاریجانی رییس مجلس اسران روز پنج شنبه هشتم اسفند (۲۷ فوریه) با تاکید بر اینکه گام های خوب و معقولی در زمینه مذاکرات هسته ایران با شش کشور قدرت جهان گفت: «مذاکرات ادامه دارد و مراکز هسته ای ما نیز کار خود را ادامه می دهند و دلیلی برای یاس وجود ندارد.»

لاریجانی در صحبت های خود تاکید کرده است که موضع ایران در بحث فناوری هسته ای مشخص است و اعلام کرد: «غرب باید قبول کند که ایران صاحب دانش است و کشوری که یک فناوری را به دست آورد، نمی توان آن را (از آن فناوری) محروم کرد.»

پیش از این نیز علی لاریجانی حمایت خود را از اقدامات تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرده بود. وی در گفت و گو با روزنامه فرانسوی زبان فیگارو در تاریخ ۱۹ فوریه گفته بود که اکثریت نمایندگان مجلس این کشور با مذاکرات موافق هستند، اما این مذاکرات را با دقت زیر نظر دارند.

به گفته لاریجانی، مخالفت هایی که در مجلس با روند مذاکرات و اقدامات تیم مذاکره کننده می شود به علت وجود آزادی گفتار در مجلس ایران است. وی در صحبت های خود اعلام کرده است که نظام جمهوری اسلامی همواره از حل دیپلماتیک پرونده هسته ای دفاع می کرده است.

ایران در جریان مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ توانست در ۲۴ نوامبر سال گذشته (۲۰۱۳) در ژنو به توافقی مقدماتی با مهلتی شش‌ماهه دست بیابد. بر اساس این توافقنامه ایران موافقت کرد بخش‌هایی از فعالیت ‌اتمی خود را به حال تعلیق در آورد و طرف مقابل نیز قول داد، برخی از تحریم‌ه علیه این کشورا را کاهش دهد.

در حالی که انتقاد برخی از مخالفان در مجلس ایران به تیم مذاکره کننده این بود که این توافق “حق غنی سازی” را از این کشور می گیرد، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، در سفر به اسراییل در ۲۳ فوریه گفت که در چارچوب توافقی جامع ایران می‌تواند به منظور تامین نیازهای عملی خود برنامه غنی‌سازی “محدود و نظارت‌شده” را ادامه دهد.

ولایتی: مسوولان اسرار مذاکرات هسته ای را فاش نکنند

علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و وزیر امور خارجه دوران هاشمی رفسنجانی به مسوولان این کشور هشدار داده است که به صرف اطلاع رسانی، اسرار مذاکرات هسته ای ایران را فاش نکنند.

علی اکبر ولایتی در یک برنامه تلویزیونی در چهارشنبه شب (هفتم اسفند) گفت: «ملت ما بیگانه نیستند که مسوولان، آن ها را در جریان روند مذاکرات هسته ای قرار ندهند، اما با گفتن این مسایل برای مردم ایران، کشورهای دیگر هم مطلع می شوند.»

وی تاکید کرده است که باید به مردم ایران بگوییم و اطمینان دهیم که از حقوق این کشور در زمینه هسته ای دفاع می کنیم، اما در عین حال مسوولان نباید نقطه ضعفی به کشورهای دیگر دهند. وی گفت: «باید به نحوی در اطلاع رسانی درباره روند مذاکرات هسته ای عمل کرد که هم به مناظره داخلی تبدیل نشود و هم پرسش مردم بی جواب نماند. »

ولایتی در صحبت های خود به پیشنهاد روسیه به ایران برای ساخت هشت رآکتور جدید با توجه به تاخیری که این کشور برای ساخت و تحویل نیروگاه بوشهر ایران داشته، اشاره کرد و گفت: «ممکن است کند بودن کشوری در انجام کاری، حوصله را سر ببرد، اما دیپلمات باید حوصله داشته و پیگیر باشد. به نظرم روس ها در پیشنهادشان جدی هستند و مسوولان باید در این باره نظر دهند. »