علی لاریجانی - عکس از ایسنا

علی لاریجانی – عکس از ایسنا

رئیس مجلس ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفته است که بر اساس فتوای رهبر ایران، خط قرمز در کیفیت فناوری هسته‌ای فقط تولید سلاح است نه چیز دیگر.

به گزارش خبرگزاری های ایران، علی لاریجانی روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس این کشور گفت: مجلس ایران «اعلام می‌کند که در مذاکرات آینده چارچوب مورد قبول، صیانت از کلیت فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و کمیت این فناوری محل چانه‌زنی نیست و تنها خط قرمز در کیفیت فناوری هسته‌ای بر طبق فتوای رهبری تولید سلاح می‌باشد نه چیز دیگر.»

رئیس مجلس ایران گفت: «وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده صرفا در این محدوده و فقط در موضوع هسته‌ای و نه چیز دیگر می‌توانند مذاکره را ادامه دهند و قدرت‌های غربی بدانند که اگر نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شد،‌ مذاکرات نهایی محل مسامحه نخواهد بود.»

به گفته علی لاریجانی، «ایران از مذاکرات هسته‌ای به دنبال روشنگری حق خویش به تمامه است نه دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای؛ لذا مذاکره کنندگان ایرانی نمی‌توانند از هیچ یک از حقوق هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی در حد کارخانه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه آن هم بدون هیچ محدودیت صرف‌نظر نماید.»

محتوای مذاکرات اخیر هسته ای و شکل توافق ایران با گروه ۱+۵ در ماه های اخیر تا حدودی مورد اعتراض جناح های تندرو در ایران قرار گرفته است.

این در حالی است که آیت الله خامنه ای رهبر ایران بر حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای تاکید کرده است.

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، هفته پیش در جریان همایش “دلواپسیم” گفت: «به نظر من تیم مذاکره کننده خیلی کوتاه آمده است».

آقای عباسی گفت: “تشریف بیاورند بازرسی ها و نظارت را انجام دهند، حرف زیادی نزنند و به ما چیزی دیکته نکنند. ما کاری خلاف ان‌پی‌تی انجام نمی‌دادیم و کاملا تحت نظارت آژانس کار می‌کردیم. تیم مذاکره کننده نباید از این موضوع کوتاه می‌آمد.”

نمایندگان مجلس ایران هم روز دوشنبه با صدور بیانیه ‌ای ضمن دفاع از مواضع هسته ‌ای ایران به قدرت‌های بزرگ هشدار دادند که ملت ایران از مواضع خود در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تنازل نخواهد کرد.

از سوی دیگر آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران که پیشتر بارها تاکید کرده است هیچ یک از دستاوردهای هسته ای ایران قابل تعطیل شدن نیست، روز یکشنبه با اشاره به مذاکرات هسته ای و تحریم های غرب علیه ایران گفت: «نباید نیازمندی‌های کشور و برخی مسایل همچون تحریم‌ها، به مذاکره گره زده شود. مسئولان باید موضوع تحریم را به طریق دیگری حل کنند».

رهبر ایران همچنین گفته است: “من همواره طرفدار ابتکار در سیاست خارجی و مذاکره بوده و هستم و توصیه همیشگی من به مسئولان این بوده که در سیاست خارجی و مبادلات بین المللی هرچه تلاش و ابتکار وجود دارد به کار بندند.”

بعضی کارشناسان معتقدند منظور آقای خامنه ای از “حل موضوع تحریم ها”، بی اثر کردن آنها از طریق تکیه بر توان داخلی است.

دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، به شرق پارسی گفت : “مشکلات عدیده ای در این چند سال اخیر به واسطه موضوع هسته ای برای کشور به وجود آمده که یکی از آنها تحریمها است. اما باید توجه داشت که سوء مدیریت و رفتارهای غیر منطقی ضربه بسیار زیادی بر پیکر کشور وارد کرده است. باید دقت داشت که اکنون صحبت از رفتارهای عقلانی در سطح بین المللی می شود به خاطر این است که دریافتیم که با منطق گفت و گو می توانیم مشکلات را حل کنیم و نباید تمامی مشکلات را بر گردن تحریمها انداخت”.

وی افزود: “به زودی سند توافق هسته ای نهایی می شود و کشورهای مذاکره کننده سرگرم تنظیم این سند هستند و زمینه های تنظیم نهایی نیز فراهم شده است. اما باید دید که در متن سند چه چیزی خواهد آمد و تا چه اندازه حق ایران در پرونده هسته ای رعایت می شود. لذا دلنگرانی و دلواپسی که عده ای در این زمینه دارند را باید منتظر ماند و دید که متن سند چه چیزی است. شاید به خاطر همین است که تذکرهای مختلفی از سوی مسئولین مبنی بر اینکه پرونده هسته ای را به دقت به پیش ببرند داده می شود چرا که برخی تصور می کنند در پرونده مسامحه کاری می شود در حالی که باید روشن کرد که در کجای پرونده هسته ای مسامحه شده است”.

عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی، گفته است که مذاکرات از روز سه‌شنبه با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون پی گرفته می‌شود. خبرگزاری مهر از قول او نوشته است: “نگارش متن توافق نهایی ایران و ۱+۵ چهارشنبه آغاز می‌شود.”

مقام‌های ایرانی تاکید دارند که مذاکرات تنها درباره ابعاد مورد اختلاف برنامه هسته‌ای است و برنامه موشکی ایران را شامل نمی‌شود.

آیت‌الله خامنه‌‎ای همچنین روز یکشنبه در جریان بازدید از نمایشگاه محصولات نظامی جدید نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: “آنها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دائما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است.”

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ از روز سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری مهر از قول عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشته است که نگارش متن توافق نهایی ایران و ۱+۵ چهارشنبه آغاز می‌شود.

در این میان خبرگزاری مهر به نقل از رویترز نوشته است، کارشناسان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با مطرح شدن یک موضوع جدید فنی یک بار دیگر با هم دیدار کنند.

این دیدار قرار است امروز دوشنبه انجام شود. رویترز با اعلام زمان این دیدار اشاره ای به مکان برگزاری آن نکرده، اما به احتمال زیاد این دیدار در وین انجام خواهد شد.

علت انجام این دیدار گزارشی چند روز قبلی است که درباره چاشنی های انفجاری منتشر شد.

دیپلمات های حاضر در سازمان ملل از اقدام ایران در ارائه گزارشهایی درباره چاشنی های مواد منفجره به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده و اعلام کردند که آژانس به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از تهران در این زمینه است.

به نوشته رویترز، ایران اعلام کرده که ادعای استفاده از این چاشنی ها برای تولید تسلیحات هسته ای بی اساس است، و تهران این تجهیزات را با اهداف صلح آمیز تولید می کند. اما با این وجود جمهوری اسلامی آماده همکاری با آژانس برای روشن شدن این موضوع است.