حزب آنو ( ANO2011 )

حزب آنو ( ANO2011 )

انتخابات زود هنگام جمهورى چک برای کسب ۲۰۰ کرسی پارلمان ، روزهاى جمعه و شنبه ( ٢۵ و ٢۶ اکتبر) برگزار مى شود. این انتخابات به دلیل استعفاى پیتر نچاس نخست وزیر چک در ژوئن گذشته، زودتر از موعد مقرر برگزار مى شود. بعد از نچاس، سیاستمدار دیگرى به نام «یژى روسناک» به عنوان نخست وزیر انتخاب شد که او نیز بعد از یک ماه استعفایش را به «میلوش زمان» رییس جمهورى چک اعلام کرد.

پس از آن اعلام شد که انتخابات زود هنگام بر گزار خواهد شد. انتخاباتی که طبق برخى نظر سنجى ها حزب چپ سوسیال دموکرات بیشترین آرا را در آن کسب خواهد کرد. اما مهمترین احزاب حاضر در این انتخابات کدامند؟

حزب سوسیال دموکرات ( CSSD )

تبلیغات حزب سوسیال دموکرات ( CSSD )

تبلیغات حزب سوسیال دموکرات ( CSSD )

حزب سوسیال دموکرات که به حزب کمونیست های سابق مشهور است با وعده هایى از جمله پرداخت حقوق بالاتر به خصوص براى بازنشستگان و اصلاحات در زمینه بهداشت و سلامت، در عرصه رقابت هاى انتخاباتى ظاهر شده است. این حزب هم چنین تلاش دارد تا جمهورى چک به واحد پول اروپایى بپیوندد و واحد پول این کشور از «کرون چک» به یورو تغییر یابد.

رهبر ۴١ ساله این حزب «بوهوسلاو سوبوتکا» است. مایکل هاسک یکى دیگر از مقامات بلند پایه این حزب روابط نزدیکى با «میلوش زمان» رییس جمهور کنونی این کشور دارد. میلوش زمان ژانویه گذشته براى اولین بار در تاریخ چک با راى مستقیم مردم به این سمت انتخاب شد. پیش از این رییس جمهور توسط پارلمان انتخاب مى شد.

نظر یکى از شهروندان جمهورى چک را در مورد این حزب جویا شدیم. کریستینا کوپچکا با اشاره به اینکه تعداد زیادى از مردم چک به حزب سوسیال دمکرات علاقه مند هستند، دلیل آن را وعده ها و شعارهاى تبلیغاتى زیبایى می داند که از سوى این حزب داده مى شود. مانند حقوق بالاتر و پول بیشتر. کریستینا بلافاصله به به شرق پارسی می گوید: «این پول ها از کجا پرداخت مى شود؟! اکثر طرفداران حزب سوسیال دمکرات را افرادى با سطح سواد پایین و افراد مسن تشکیل مى دهند.»

حزب کمونیست ( KSCM)

حزب کمونیست چک که از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۹ بر کشور چکسلواکی حاکم بود، بعد از انقلاب مخملى سال ١٩٨٩ قدرت و نفوذ خود را از دست داد، ولی حالا در تکاپو براى باز پس گیرى این قدرت از دست رفته است. از نظر نگرش اقتصادى، این حزب بسیار به حزب سوسیال دموکرات نزدیک است اما تفاوت اصلى این دو حزب نحوه نگرش آنها به ناتو و غرب است. جمهوری چک در سال ١٩٩٩ به ناتو پیوست.

کریستینا کوپچکا که پانزده سال اول زندگى خود را در یکى از شهرهاى کوچک چکسلواکی سابق و تحت حکومت کمونیستها گذرانده مى گوید: «قول هایى که این حزب مى دهد مانند وعده هایى است که سایراحزاب کمونیست مى دهند. در چک افراد مسن زیادى هستند که تعداد زیادى از آنها به حزب کمونیست راى خواهند داد.»

کمونیستها امید دارند که در صورت پیروزى سوسیال دموکراتها بعضى از اعضاى کابینه از میان آنها انتخاب شود. بعد از انقلاب ١٩٨٩ این اولین بار است که پیش بینی می شود حزب کمونیست به طور مستقیم بر سیاست هاى دولت اثر گذار باشد.

تبلیغات حزب دموکرات مسیحى (KDU-CSL)

تبلیغات حزب دموکرات مسیحى (KDU-CSL)

حزب دموکرات مدنى ( ODS)

حزب دست راستى دموکرات مدنى تحت حمایت رییس جمهور سابق چک «واسلاو کلاوس» است که در اصلاحات اقتصادى بعد از دوران کمونیسم پیشگام بوده است. این حزب در حال حاضر با شدیدترین سطح کاهش رای دهندگان در دوران حکومت ٢٢ ساله خود مواجه است. نخست وزیر وابسته به این حزب یعنی «پیتر نچاس» ژوئن گذشته مجبور به استعفا شد. وى با اتهاماتى از جمله جاسوسى و فساد مالى روبرو است.

کریستینا کوپچکا به عنوان یک شهروند عادی جمهوری چک در مورد این حزب نیز مى گوید: «افرادى با تحصیلات بالاتر و سطح زندگى بالاتر از حزب دمکرات مدنی حمایت مى کنند.» وى در مقایسه با احزاب کمونیست و سوسیال دموکرات، این حزب را لایق تر مى داند گرچه پس از آن متذکر مى شود که چک نیاز به افرادى لایق تر براى حکومت دارى دارد. به عقیده کریستینا، بیشتر مردم دنبال راههاى آسان براى به دست آوردن پول هستند، در حالیکه وی معتقد است هر کس باید در حد توان خود براى کشور تلاش کند و انتظار نداشته باشد که بدون تلاش و از راههاى آسان از حکومت پول بگیرد.

حزب آنو ( ANO2011 )

حزب آنو به معناى «بله» توسط «آندره بابیش» میلیاردر چک اداره مى شود. نام این حزب در زبان چکی، مخفف عبارت «اتحاد شهروندان ناراضى» است. «آندره بابیش» صاحب شرکتهاى شیمیایى و غذایى و هم چنین دو روزنامه است.

حزب محافظه کار (Top 09)

تبلیغات حزب محافظه کار Top 09

تبلیغات حزب محافظه کار Top 09

این حزب سال ٢٠٠٩ تاسیس شد و تحت رهبرى وزیر خارجه سابق چک «کارل شوارزنبرگ» قرار دارد. این حزب براى پیوستن چک به سیاستهاى مالى اتحادیه اروپا تلاش مى کند. نایب رییس این حزب «میروسلاو کالوشک» نیز خواهان پیوستن جمهورى چک به واحد پول مشترک اروپا یورو تا قبل از سال ٢٠٢٠ شده است.

حزب دموکرات مسیحى (KDU-CSL)

حزب میانه رو دموکرات مسیحى از حمایت مردم در مناطق روستایى و مذهبى برخوردار است. این حزب مى تواند یک شریک ائتلافى براى هر دو حزب راست میانه یا چپ میانه به حساب آید.

حزب حقوق شهروندان ( SPOZ)

این حزب توسط «میلوش زمان» رییس جمهور فعلى چک حمایت مى شود. این حزب با تمایلات چپ، خود را به عنوان یک جایگزین مناسب براى سوسیال دموکرات ها و کمونیست ها ارایه کرده است.

و نهایت اینکه در حالی که به نظر می رسد هیچیک از این احزاب به تنهایی قادر به کسب اکثریت کرسی های پارلمان و تشکیل یک دولت غیر ائتلافی نباشند، مهاجران مقیم چک نیز چندان از گرایش های مختلف حاضر در انتخابان نگران نیستند. «مارتین» که یک شهروند اهل اسلواکى است و از دو سال پیش همراه با خانواده براى کار و زندگى بهتر به جمهوری چک مهاجرت کرده است، در این باره مى گوید: «ما اجازه راى دادن نداریم، اما به نظر من در میان احزاب مختلفى که قرار است در انتخابات پارلمانى شرکت کنند، احزاب رایکال و تندرو وجود ندارند، از این رو براى اقلیت ها جاى نگرانى وجود ندارد.»