هفته گذشته تیم کاوشگری باستانی مصر، تابوت یک مومیای منحصر به فردی را که در یک اتاق شنی داخل مقبره قرار داده بودند، توجه آنها را به خود جلب کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این جسد مومیایی شده در سال ۲۰۱۴ به همراه ۲۹ مومیایی دیگر در یک قبرستانی از زمان فرعونیان در منطقه اسوان باستانی کشف شده بود.
این مومیایی از هزاران سال پیش سالم مانده بود اما نکته قابل توجه، هیچ نقشی بر روی تابوت یا بر مقبره آن حکاکی نشده بود. امری است که کار را بر روی کاوشگران در شناسایی ‌جسد وی سخت‌تر کرده است.
اما طبق اسناد و آثار به‌جای مانده از آن مقبره نشان می‌دهد که این مومیایی از خانواده‌های دوران آخر فرعونیان و بین خانواده‌ی ۲۱ الی ۲۴ تخمین شده است.
انتظار می‌رود هویت این جسد فرعونی پس از انجام آزمایشات دی ان إی بر روی آن در بیمارستان اسوان و مقایسه با دی ان إی دیگر مومیایی‌های شناسایی شده از قبل، کشف و مشخص شود.
عبد المنعم سعید مدیر آثار باستانی شهر اسوان مصر در این باره به «الشرق الاوسط» گفت: «ما با انجام آزمایشات لازم حداقل می‌توانیم بفهمیم که این مومیایی از طبقه چندم خانواده فرعونی‌هاست و چه کاره بوده و آیا دچار بیماری شده بود یا خیر».
وی افزود: «ما با همکاری دانشگاه آلمانی خاین توانستیم در سال گذشته، تحقیقات و آزمایشات را بر ۴ مومیای دیگر انجام دهیم و تاریخچه بیماری‌های آن دوران را ردیابی کنیم. همچنین توانستیم پیشرفت درمانی و پزشکی نزد فرعونیان مصری در آن زمان را بسنجیم.. در تحقیقات انجام شده توانستیم ابتلای یک مومیایی زن به سرطان سینه را نیز کشف کنیم».
وی گفت: «پس از انجام تحقیقات متوجه یک راز مهم شدیم که این زن در آن زمان دارویی برای درمان سرطان سینه استفاده می‌کرد که باعث طول عمر وی شده است».
وی اعلام کرد؛ ظرف شش ما آینده و پس از انجام آزمایش‌های لازم، هویت این مومیایی مجهول را به سمع و نظر عموم می‌رسانیم.