سه شگرد نظامی «داعش» برای مقابله با حمله گروه مورد حمایت آمریکا

 

به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه دستکم ۲۰ نفر از عناصر گروه نیروهای سوریه دموکراتیک (ائتلاف کردی عربی مورد حمایت آمریکا) در کمینی که «داعش» در شرق سوریه ترتیب داده بود کشته شدند.

به گفته این ارگان حقوق بشری، «داعش»‌ سه شگرد نظامی برای مقابله با حمله گروه «قسد» و ائتلاف بین المللی به آخرین مرکز «داعش» در شرق فرات به کار می گیرد.

به گزارش الشرق الاوسط، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه از کشته شدن دستکم ۲۰ نفر از اعضای گروه نیروهای سوریه دموکراتیک در کمین «داعش» خبر داد. عناصر «داعش» با استفاده از شرایط نامساعد آب و هوا و گرد و خاک به سمت منطقه هجین پیشروی کردند و با شلیک گلوله و پرتاب نارنجک نیروهای سوریه دموکراتیک را در منطقه هجین محاصره نمودند. هجین در استان دیر الزور تحت کنترل گروه های جهادی قرار دارد.

سومین و آخرین مرحله عملیات نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک روز دوشنبه (دهم سپتامبر) با پشتیبانی جنگنده های ائتلاف بین المللی تحت رهبری واشنگتن آغاز شد. این حمله به منظور نابودی گروه دولت اسلامی در شرق سوریه انجام می شود.

آخرین مواضع تحت تصرف «داعش» در کرانه شرقی فرات در نزدیکی مرز عراق مورد هدف عملیات نظامی یاد شده قرار دارد.

حدود سه هزار نفر از پیکارجویان داعش که عمدتا هم خارجی هستند در منطقه هجین مستقر شده اند. گروه نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد که «مسئولان رده بالا»ی داعش هم در این منطقه حضور دارند. به گفته اعضای بارز نیروهای سوریه دموکراتیک و سخنگوی ائتلاف بین المللی، این، عملیات دشواری خواهد بود چرا که مین گذاری «داعش» مانع پیشروی سریع نیروها می شود. بنا به آمار تازه سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه دستکم ۳۷ نیروی این ائتلاف کردی عربی و ۵۳ جهادی در درگیری هایی که روز دوشنبه آغاز شد کشته شده اند.

رامی عبد الرحمن روز جمعه در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت «این منطقه مین گذاری شده و داعشی ها هم در تونل ها پنهان شده اند.»

دیده بان حقوق بشر سوریه با توجه به چندین منبع موثق تاکید کرد «داعش» سه شگرد نظامی برای دفاع از مناطق تحت کنترل خود در کرانه شراقی فرات بکار می گیرد. این منطقه صحنه عملیات نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه و ائتلاف بین المللی است. «داعش» تونل هایی در مناطق ارتباطی بین شهرهای منطقه تا خطوط جبهه درگیری و مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک کنده و اعضای گروه می تواند از طریق این تونل ها به آسانی تردد کند و در معرض هدف جنگنده های ائتلاف بین المللی یا نیروهای زمینی هم قرار نمی گیرند. «داعش» قبل از آغاز عملیات عسکری در ۱۰ سپتامبر مناطق گسترده ای را مین گذاری کرده است. ضد حمله هم یکی دیگر از شگردهای داعش در برابر حمله نیروهای دموکراتیک سوریه است تا از این طریق تلفات جانی سنگینی را بر جای بگذارد.

بنا به اطلاعاتی که سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه در اختیار دارد نیروهای «داعش» با انتقال از فرات در کرانه غربی یعنی مناطق تحت کنترل نیروهای حکومتی و شبه نظامیان سوری و غیر سوری هوادار رژیم مستقر شده اند. نیروهای داعش در مسیر بادیه دیرالزور که تحت کنترل این گروه قرار دارد حرکت می کنند.

داعش در ماه جون و آوریل هم همین شگرد را اجرا کرد. در آن زمان، حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای سوری و غیر سوری «داعش» در چندین گروه از مرکز تمرکز این گروه در شرق فرات که حالا در محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد به سمت غرب فرات عبور کردند.