احتمال می‌رود که با پیوستن قیوم کرزی به تیم آقای رسول، رقابت‌های انتخاباتی وارد مرحله جدی‌تری شود

احتمال می‌رود که با پیوستن قیوم کرزی به تیم آقای رسول، رقابت‌های انتخاباتی وارد مرحله جدی‌تری شود

قیوم کرزی، برادر حامد کرزی رئیس جمهور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به نفع زلمی رسول وزیر خارجه پیشین افغانستان از رقابت‌های انتخاباتی کنار رفته است.

آقای کرزی روز پنجشنبه، ۱۵ حوت/اسفند در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که به عنوان یک افغان به توسعه این کشور فکر می‎کند و به این دلیل تصمیم گرفته بود تا خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.

آقای کزری افزود: “به همراه تیم انتخاباتی‌ام، بعد از مشوره با نمایندگان ۲۸ ولایت و افراد متنفذ کشور، تحقق اهداف خود را در وحدت با تیم زلمی رسول می‌دانم، و این وحدت را اعلام می‌کنیم.”

او افزود که منافع کشور و مردم افغانستان را در نظر گرفته و به این نتیجه رسیده است.

زلمی رسول نیز در این نشست اعلام کرد: ” از اینکه تیم تعهد و تخصص به رهبری عبدالقیوم کرزی به این نتیجه رسیده که با ما یکجا کار کند استقبال می‌کنیم.”

او افزود که کوشش‌های غیرمنظم و نامنسجم نتیجه نمی‌دهد و این اتحاد تشکیل شد تا در مبارزات انتخاباتی به صورت مشترک، با حمایت مردم و قدرت تیم به پیش رویم .

زلمی رسول، تصمیم آقای کرزی را ارزنده و مهم خواند و گفت که او سیاستمداری مدبر است که در روند سیاسی افغانستان نقش فعال داشته است.

او تاکید کرد که تیم قیوم کرزی با درک عمیقی که از اوضاع افغانستان دارد، تاکنون به صورت معقول و براساس منافع ملی گام برداشته است.

آقای رسول با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آینده سرنوشت ساز است افزود که در این انتخابات برای اولین بار در کشور، قدرت از یک رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور منتخب دیگر منتقل می‌شود.

او خود را برنده انتخابات ۹۳ افغانستان اعلام کرد و افزود که تمام کسانی که حامی اعتدال، برابری و خواهان ترقی افغانستان هستند، چه در سطح نامزدها و چه در سطح مردم عادی تا روز انتخابات با ما یکجا خواهند شد.

اخیرا شماری از سران اقوام پشتون که از ولایات مختلف افغانستان در کابل گرد هم آمده بودند، تلاش کردند تا زمینه تفاهم میان چند نامزد مشخص و انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها را فراهم کنند.

اما اشتراک کنندگان در این جرگه نتوانستند به توافقی دست پیدا کنند.

قیوم کرزی در پایان کار این جرگه از افرادی که در آن شرکت کرده بودند تشکر کرد و گفت که به باور او راه حل مشکلات افغانستان، مشارکت در انتخابات است و او تلاش خواهد کرد به مبارزات انتخاباتی خود کلیک ادامه دهد.

به گفته منابع آگاه، اعضای جرگه قومی تصمیم گرفته بودند که زلمی رسول به نفع قیوم کرزی کنار برود و نظر خود را با حامد کرزی، رئیس جمهوری هم در میان گذاشتند که از سوی رئیس جمهور رد شد.

این تلاش‌ها باعث شد که تعدادی از نامزدها رئیس جمهور کرزی را به مهندسی انتخابات متهم کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که هنوز نشانه‌ای از دخالت رئیس جمهوری در روند انتخابات ندیده‌، اما حرف‌هایی در مورد برگزاری جلسات انتخاباتی در ارگ به آنها هم رسیده است.

مسئولان کمیسیون انتخابات گفته آنچه در این مورد می‌دانند این است که شماری از سران قومی برای مشورت به دفتر ریاست جمهوری رفته اند، نه اینکه رئیس جمهوری آنها را به دفتر خود دعوت کرده باشد.