خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی که قیمت لحظه به لحظه ارز و سکه در ایران را منتشر می‌کنند، روز یکشنبه از کاهش قیمت سکه طلا و دلار در کشور در نتیجه توافق نمایندگان جمهوری اسلامی با ۱+۵ خبر دادند.

به گزارش رادیو فردا، فعالان بازار ارز و سکه میدان فردوسی تا چهارراه استانبول از کاهش قیمت‌ها در روز یکشنبه سوم آذر خبر می‌دهند و می گویند که نرخ‌ها کاهش یافته اما نرخ‌های جدید هنوز به صورت رسمی روی تمام تابلوها قرار نگرفته است.

بر اساس این گزارش، صرافی‌ها و فعالان بازار می‌گویند که روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت و به خریداران توصیه می‌کنند که فعلا دست نگه دارند.

بر اساس گزارش‌ها، قیمت دلار با حدود ۵۰ تومان کاهش نسبت به روز قبل به حدود ۲۹۴۰ تومان و قیمت یورو نیز به زیر چهار هزار تومان رسید و حدود ۳۹۸۵ تومان تثبیت شد. ضمن اینکه قیمت سکه تمام طرح جدید و قدیم ۸۵۴ هزار تومان شد که نسبت به روز قبل، ۵۰ هزار تومان کاهش داشته است.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از برخی صرافان در تهران از افزایش سه درصدی ارزش ریال ایران خبر داده و قیمت هر دلار آمریکا را حدود۲۹۰۰ تومان اعلام کرده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ که در ساعات ابتدایی روز یکشنبه سوم آذر در ژنو سوییس به دست آمد، ایران در ازای تعلیق موقت غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و تعطیلی بخش دیگری از فعالیت‌های هسته‌ای خود، می‌تواند چند میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را بازپس بگیرد و تحریم فروش طلا و فلزات گران‌بها به ایران نیز تعلیق شد.

با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش قیمت ارز در ایران، آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، فعالان بازار «نگران اقدامات دستوری بانک مرکزی هستند به طوری که این بانک با مداخله مستقیم از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کند.»

به دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه بانک‌های ایران و محدود کردن دسترسی آن به درآمد حاصل از صادرات نفت، قیمت ریال ایران به پایین‌ترین حد در تاریخ خود رسید و قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران افزایش فوق‌العاده‌ای پیدا کرد.