وکیل دولت کانادا با آزادی مشروط مدیر «هوآوی» از ترس فرار وی به چین مخالفت کرد

قوه قضاییه آمریکا خواستار تحویل دختر بنیانگذار «هوآوی» شد که در کانادا به دستور واشینگتن و به تهمت نقض قوانین تحریم ایران بازداشت شده‌است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، بعد از بررسی ادله در دادگاه کانادا، جلسه «منگ وانژو» به روز دوشنبه موکول شد و به نظر می‌رسد که وی به قید کفالت آزاد شود.
در این میان گینگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد کانادا و آمریکا تاکنون هیچ ادله‌ای مبنی بر تخلف از قوانین در هیچ‌یک از این دو کشور ارائه نکرده‌اند.
جاستین ترودو نیز اعلام کرد بازداشت مینژ به دلایلی سیاسی نبوده و تأکید کرد کشورش به آزادی قوه قضائیه در تصمیم‌گیری احترام می‌گذارد.
وکیل دولت کانادا عنوان کرد که وانژ به بسیاری از بانک‌ها در خصوص روابط هوآوی و یکی از شعبه‌های آن «سکایکوم» دروغ گفته و این باعث شد این شرکت وارد بازارهای ایرانی شده و تحریم‌ها را نقض کند.
به نطر می‌رسد که خود متهم نیز در سال ۲۰۱۳ به بانک‌های آمریکایی در خصوص نبود رابطه‌ای میان سکایکوم و هوآوی دروغ گفته در حالی که هر دو یک شرکت هستند و وی متهم به فریب چند مؤسسه مالی شده که این جرم در قانون آمریکا ۳۰ سال زندان دارد.
این وکیل به آزادی مینژ اعتراض کرده است چرا که از نظر وی او تمام دلایل فرار از کانادا را دارد و چین و آمریکا توافقنامه تحویل مجرمان تحت پیگرد را امضا نکرده‌اند.
وکیل مینژ در پاسخ او گفت که موکلش به خاطر آبروی پدر و شرکتش فرار نکرده و متعهد می‌شود که پاسپورت خود را تحویل داده و دستبنید الکترونیکی به دست بگذارد.
شرکت «هوآوی» نیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد جلسات دادگاه را در هفته آینده دنبال کرده و به قوه قضائیه کانادا و آمریکا در رسیدن به نتایجی درست اطمینان دارد.