محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف

شهردار تهران با اعلام اینکه هیچ وقت نخواسته ایم اظهارنظر غیرکارشناسی انجام شود گفت: مطمئنم حداکثر ظرف ۱۵ روز آینده درخصوص حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری، بررسی دقیق انجام می شود و نتایج این بررسی را به اطلاع مردم می رسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در حاشیه دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حادثه اخیر آتش سوزی در کارگاه تولیدی خیابان جمهوری افزود: این حادثه بسیار دلخراش بود و از همان لحظات اولی که مطلع شدم، برای بنده نیز مثل همه عزیزان بسیار تلخ و غمناک بود. از این رو به خانواده محترم جان باختگان این حادثه عرض تسلیت دارم. البته همه انسان ها شریف هستند اما مخصوصا وقتی دو نفر از بانوان جان خود را از دست دادند، شاید آثار و لطمات روحی آن برای همه ما بیشتر باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه از دقایق اول تیم فنی را گذاشته ایم تا این موضوع را بررسی کنند، گفت: هیچ وقت نخواسته ایم اظهارنظر غیرکارشناسی انجام شود. مطمئن هستم که حداکثر ظرف ۱۵ روز آینده، نتایج این بررسی دقیق را به اطلاع مردم خواهیم رساند. البته ما این قول را به مردم می دهیم که رسیدگی این کار به صورت دقیق انجام می شود.

قالیباف ادامه داد: مردم شاهد بوده اند در جریان اتفاقاتی که در گذشته دور و نزدیک رخ داده است، همیشه گفته اند رسیدگی می کنیم اما در انتهای کار بنده نیز به عنوان یک شهروند نفهمیده ام که نتیجه چه شد. به عنوان مثال در حادثه برخورد دو قطار در نیشابور و همچنین فرود هواپیما در خارج از باند در اصفهان متوجه نشدیم چه کسی مقصر اعلام شد؟ در حوادث اخیر در جاده قم نیز تعداد کثیری از مردم در جریان آتش سوزی کشته شدند و مقرر شد که این حوادث به سرعت رسیدگی شود اما در آخر متوجه نشدیم که چه اتفاقی افتاد.

شهردار تهران تاکید کرد: من به مردم قول می دهم که رسیدگی این حادثه ظرف ۱۵ روز روشن شده و نتایج آن اعلام شود. همچنین اعلام نتایج نیز به گونه ای نباشد که در انتها اعلام کنند که راننده مقصر بوده است.

وی به رشادت های ماموران آتش نشانی در نجات جان شهروندان اشاره کرد و گفت: عزیزان ما در آتش نشانی نشان داده اند که با رشادت و جدیت انجام وظیفه می کنند، همانطور که تاکنون تعداد زیادی از شهروندان را از حوادث نجات داده اند. در سال گذشته نیز امید عباسی، آتش نشانی که در جریان نجات جان شهروندان جان خود را از دست داد را تشییع کردیم. در این زمینه مطمئن هستم که کارمندان شجاع آتش نشانی از جان خود برای نجات جان شهروندان می گذرند و انجام وظیفه می کنند و این یک شعار نیست.

شهردار پایتخت در ادامه افزود: باز هم تاکید می کنم که درخصوص این حادثه نیز رسیدگی می کنیم و اگر تخلف و کوتاهی صورت گرفته باشد، حتما خاطی را معرفی می کنیم، با آن برخورد می کنیم و به مراجع قانونی ارجاع می شود، اما باید توجه داشت که هر گونه قضاوت زودهنگام در این زمینه درست نیست. چرا که در این موضوع نیز زمانی که کار کارشناسی صورت بگیرد و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می شود برخی حرف هایی که در این دو، سه روزه زده شد، حرف کارشناسی نبوده و بیشتر به دنبال جریانات دیگری بوده است. ما نیز در شهرداری ثابت کرده ایم به دنبال حاشیه ها نمی رویم بلکه به دنبال کارمان می رویم.

دکتر قالیباف ادامه داد: این موضوع نیز یکی از مهم ترین کارهایی است که مسئولیت آن برعهده بنده است و حتما تا ۱۵ روز آینده نیز نتایج آن را به اطلاع مردم عزیزمان خواهیم رساند.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوالی دیگری درباره برنامه های مدیریت شهری برای ارتقای محتوای کارهای فرهنگی ابراز داشت: این نشست دومین نشست با مجموعه مدیران فرهنگی و کمیسیون های فرهنگی شورای شهر و کلانشهرهای مراکز استان ها به شمار می رود که برای هم اندیشی، همکاری و انتقال تجربیات استفاده می شود.

وی یکی از موضوعات مهم این دوره را توجه به مسایل فرهنگی و کیفی سازی خواند و تصریح کرد: همانطور که شهر را در حوزه مسایل کالبدی توسعه می دهیم و شهروندان و افرادی که به شهر تهران وارد می شوند، در هر فصل و هر سال این تحولات را مشاهده می کنند، تلاش و اولویت ما این است که در حوزه فرهنگی نیز به گونه ای کارکنیم تا مردم تغییر در رفتارها را نیز در سطح شهر ببیند؛ یعنی هر کسی که به شهر وارد می شود، احساس کند که شهر از جهت مسایل فرهنگی، آموزشی، اصلاح رفتارها، کاهش آسیب های اجتماعی، تقویت روح تعاون، همکاری، صداقت، صفا، صمیمت و کاهش افسردگی و استرس رشد داشته است.

قالیباف در پایان گفت: امیدواریم با برنامه هایی که تنظیم کرده ایم، درآینده ای نه چندان دور شاهد این ارتقاء در کیفیت مادی و معنوی زندگی شهروندان باشیم.