رییس پلیس بین الملل نیروی انتظامی با اشاره به کوتاهی مسوولان کانادایی و نیز برخورد نادرست آنها در خصوص دستگیری ˈخاوریˈ، گفت: رییس اینترپل کانادا قول داد برابر مقررات سازمان اینترپل، به تعهدات خود عمل کند و در گام اول نسبت به دستگیری خاوری اقدام کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روز دوشنبه پایگاه خبری پلیس، ˈمسعود رضوانیˈ درباره پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و دستگیری خاوری، افوزد: پلیس هنگام اجرای قانون، اطلاع رسانی و اعلام آن به مردم، هیچ محدودیت غیرمنطقی قائل نیست.

وی اظهار داشت: پس از دریافت درخواست اعلان تحت تعقیب ˈخاوریˈ از سوی مراجع قضایی به پلیس بین الملل نیروی انتظامی، بلافاصله قرار تحت تعقیب و اعلان قرمز برای وی را به دبیرخانه اینترپل اعلام کردیم؛ درخواست پلیس ایران در سال ۹۱ به دبیرخانه اینترپل اعلام و دبیرخانه در همان سال پس از تایید به اطلاع ۱۹۰ کشور عضو اینترپل رسانید.

رضوانی ادامه داد: ˈخاوریˈ تحت تعقیب بین المللی است و در صورت تردد در هر کشوری، پلیس آن کشور موظف است، وی را دستگیر و به پلیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کند تا مدارک استرداد را برای آنها ارسال کنیم.

این مقام مسئول به دیدار با رییس اینترپل کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان اینترپل در کلمبیا اشاره کرد و گفت: در این دیدار، معترض شدم که چرا پلیس کانادا پیگیر دستگیری خاوری نیست که وی قول داد برابر مقررات سازمان اینترپل، به تعهدات خود عمل کند و در گام اول نسبت به دستگیری خاوری اقدام کند.

رضوانی گفت: پلیس کانادا در یکی از مراحل پیگیری پرونده اعلام کرده بود که ˈخاوریˈ به ˈتورنتوˈ آمده اما نتوانسته اند محل اقامت وی را پیدا کنند لذا پلیس ایران پس از اطلاع این موضوع محل اقامت، شماره تلفن و عکس خاوری را به همراه مدارک دیگر به پلیس کانادا ارسال کرد تا پلیس این کشور هیچگونه بهانه ای برای عدم استرداد خاوری نداشته باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: به جهت اهمیت پرونده ˈخاوریˈ برای افکار عمومی و مقامات قضایی، پلیس بین الملل ناجا قاطعانه این پرونده را پیگیری می کند؛ عدم دستگیری وی در حقیقت به علت کوتاهی مسئولان کانادایی و نیز برخورد ناصحیح آنها با این موضوع است.

رضوانی گفت: برخورد پلیس و مقامات کشور کانادا در خصوص پرونده ˈخاوریˈ ، غیر حرفه ای و غیرتخصصی است.

**دستگیری کلاهبردار میلیاردی در امارات

رییس پلیس بین الملل ناجا در ادامه از دستگیری متهم کلاهبردار میلیاردی در امارات خبرداد و گفت: فردی که با استفاده از اسناد مجعول چندین میلیارد تومان از سیستم بانکی کشور کلاهبرداری کرده و به امارات متحده عربی متواری شده بود طی هماهنگی و تعامل با پلیس این کشور، دستگیر و به ایران بازگردانده شد.