ریاض – الشرق الاوسط آنلاین

عربستان سعودی و امارات و بحرین و مصر روز دوشنبه (۵ ژوئن) روابط دیپلماتیک خود را با قطر به خاطر حفظ امنیت ملی خود در برابر تروریسم و افراط گرایی قطع کردند.

این چهار کشور همه تماس های زمینی و دریایی و هوایی با قطر را قطع کردند و همه دیپلمات های قطری باید در عرض ۴۸ ساعت کشورهای یاد شده را ترک کنند.

شهروندان چهار کشور یاد شده حق سفر یا اقامت یا ترانزیت در قطر را ندارند. سفر شهروندان قطری به این کشورها هم متوقف شده و به شهروندان قطری چه مسافران و چه افراد مقیم ۱۴ روز فرصت داده شده تا خاک این چهار کشور را ترک کنند.

یک مقام مسئول عربستان سعودی گفت این حرکت قاطعانه به دلیل اقدامات علنی و غیرعلنی قطر در طی سال های گذشته برای ایجاد دو دستگی بین مردم عربستان سعودی و تشویق به سرپیچی کردن از رژیم حاکم و تهدید حاکمیت این کشور و درآغوش گرقتن سازمان های تروریستی و فرقه گرای گوناگونی که در جهت ایجاد بی ثباتی در منطقه فعالیت می کنند لازم است. قطر از گروه هایی همچون (اخوان المسلمین) و (داعش) و (القاعده) حمایت کرده و رسانه های این کشور به تبلیغ و ترویج گفتمان و برنامه های این گروه ها می پردازند. قطر، همچنین از فعالیت های گروه های تروریستی مورد حمایت ایران در استان قطیف عربستان سعودی و نیز در پادشاهی بحرین حمایت می کند. این گروه ها در پی ایجاد ناامنی و آسیب رساندن به یکپارچگی این کشورها هستند. رسانه های قطری به دامن زدن به فتنه گری می پردازند. حالا، این نکته بر عربستان سعودی کاملا آشکار است که مقام های قطری حتی بعد از اعلام تشکیل ائتلاف حمایت از دولت مشروع یمن به حمایت از کودتاچیان شبه نظامی حوثی پرداخته اند.

پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای عربی از سال ۱۹۹۵ تلاش های فراوانی برای تشویق مقام های قطری به عمل کردن به تعهدات و توافق نامه ها و قراردادهای این کشور به کار برده است. این در حالی است که مقام های قطری بر نقض تعهدات و قراردادهای بین این کشور و کشورهای عربی شورای همکاری در راستای توقف اقدامات خصمانه علیه عربستان سعودی اصرار دارد. قطر در آخرین مورد از اجرای توافق ریاض سرباز زده است.

مشارکت قطر در عملیات ائتلاف عربی برای حمایت از دولت مشروع یمن به پایان رسید. دلیل این امر، حمایت این کشور از تروریسم و گروه های تروریستی در یمن از جمله القاعده و داعش و در پیش گرفتن اقداماتی خلاف اهداف این ائتلاف برای مبارزه با تروریسم عنوان شده است.