قطع دسترسی دانشگاه های ایران به بانک اطلاعاتی ISI

مرکز تحقیقات پزشکی در آلمان- عکس تزیینی-رویترز

به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران دسترسی دانشگاه های این کشور به بانک اطلاعاتی موسسه علمی ISI به دلایل سیاسی قطع شده و این در حالی است بسیاری از مقالات علمی اساتید و دانشمندان ایرانی در این موسسه نمایه می شود.

به نظر می رسد موسسه اطلاعات علمی (ISI) به علت تحریم های موجود علیه ایران دسترسی دانشگاه های این کشور را به مقالات علمی موجود در بانک اطلاعاتی خود قطع کرده است.

به گفته پیام کبیری، رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت «در حال حاضر هیچ دانشگاه ایرانی به ISI دسترسی ندارد، چرا که تامسون رویترز به دلایل سیاسی ایران را تحریم کرده است».

دکتر رضا داوری، رییس فرهنگستان علوم در اینباره به شرق پارسی گفت : «من چندی پیش طی نامه ‌ای به روسای آکادمی ‌ها و دانشگاه های معتبر علوم دنیا از وضعیت تحریم‌ هایی که علیه جامعه علمی و دانشگاهی ایران اعمال شده، انتقاد کردم و مراتب اعتراض خود (جامعه علمی ایران) را نیز اعلام کرده ایم. متاسفانه برخی از مجلات که دارای درجه علمی پژوهشی و ISI هستند به بهانه تحریم، از انتشار مقالات علمی‌ که نویسندگان آن ایرانی هستند، امتناع می کنند. برای مثال الزویر هلند به سردبیران مجلات خود اعلام کرده بود که از پذیرش مقالات ایرانیان پرهیز کنند.»

داوری گفت: «با روی کار آمدن دولت روحانی به نظر می رسد قضیه تحریم ها که شامل تحریم های نشریات و مقالات علمی را می شود، زودتر حل و فصل شود.»

مهناز شفیعی زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه آزاد، نیز با انتقاد از قطع دسترسی دانشگاه های ایران به بانک های اطلاعاتی علمی معتبر دنیا به شرق پارسی گفت : «بانک اطلاعات ISI مرکزی برای فهرست کردن و پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشر شده در دنیا با هدف تبادل اطلاعات میان دانشجویان و محققان مختلف است. اگر قرار باشد که چنین وضعیت علمی با مسئله تحریم دچار بحران شود به نظرم باید راهکار دیگری به دست آورد و کسانی که متولی این کار هستند به این وضعیت باید سامان دهند.»

وی با اشاره به این نکته که هنوز در دانشگاه های ایران بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل و ارتقا باید مقاله نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی ISI داشته باشند، گفت : «با چنین سدی که دربرابر دانشجویان قرار دارد آنها چه راهکاری می توانند داشته باشند.»

پیش از این نیز مسوولان علمی و پژوهشی ایران به این روند تحریم های علمی علیه این کشور اعتراض کرده بودند.

با توجه به عدم دسترسی پژوهشگران ایرانی به بانک های اطلاعاتی علمی دنیا، می توان این مسئله را مهمترین چالش پیش روی توسعه علمی ایران دانست.

الشرق الاوسط:
Related Post