اربیل – الشرق الاوسط

وزارت کشاورزی و منابع آبی در کابینه اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه (۲ ژوئیه) گفت حکومت ایران از ده روز پیش مسیر آب رود زاب کوچک را بسته است. این مساله باعث کاهش شدید میزان آب رود زاب کوچک در اقلیم کردستان و بروز بحران شدید آبی شده است. این وزارتخانه افزود که “این مساله را برای بازداشتن ایران از ادامه قطع آب کردستان به سازمان ملل و جامعه جهانی ابلاغ خواهد کرد.”

عبدالستار مجید وزیر کشاورزی ومنابع آبی در کابینه اقلیم کردستان به “الشرق الاوسط” گفت “ایران همزمان با پایان ساخت سد کلوسه بر روی رود زاب، مسیر آب این رود را کاملا بست. ۶۰ درصد آب سد دوکان در اقلیم کردستان از رود زاب تامین می شود.”

مجید خاطر نشان کرد که او کلیه جزئیات مربوطه را به رئیس و معاون رئیس اقلیم کردستان ابلاغ کرده و “گزارش هایی درباره تهدید خطرات و زیان های ناشی از قطع آب رود زاب بر روی آب آشامیدنی و کشاورزی در کردستان به مسئولان مربوطه ارسال کرده است.” او گفت “با مقام های ایرانی به ویژه سرکنسول ایران در شهر اربیل در این مورد صحبت کرده و این امر را به دولت عراق هم ابلاغ نموده چرا که در نهایت، عراق بزرگ ترین بازنده قطع آب این رود توسط تهران است.”

او یادآور شد “دولت عراق هم باید برای حل این مشکل دخالت کند. ما تلاش های جدی خود را در راستای ایجاد راهکاری برای این امر ادامه می دهیم. ایران به حکومت اقلیم کردستان گفته که مسیر آب این رود را به شکل جزئی دو روز بعد از قطع آن باز می کند اما به وعده خود عمل نکرد… الان ده روزی می شود که حتی یک قطره آب هم از این رود سرازیر نشده است.”

حکومت ایران بیشتر از ده سال پیش سد سازی بر روی رودخانه هایی را آغاز کرده که سرچشمه آنها در کردستان ایران قرار دارند و به اقلیم کردستان عراق سرازیر می شوند. ایران تا کنون نه سد بر روی رود زاب کوچک و ۱۱ سد بر روی رود سیروان و شاخه های آن احداث نموده و رود الوند در خانقین را خشک کرده است.

مجید افزود “مقام های ایران مدعی هستند که آب این رود را برای پر کردن سد کلوسه بسته اند. البته، چنین ادعایی از لحاظ علمی درست نیست چرا که آب سدها در همه کشورهای جهان همزمان با آغاز ماه ژوئن سرازیر می شود. تابستان فصل ذخیره آب نیست.” وی یادآور شد “قطع مسیر آب رود زاب کوچک توسط ایران با آماده سازی برای برگزاری همه پرسی برای استقلال کردستان همزمان شده است. بنا براین، این اقدام تهران به ویژه در این برهه زمانی رنگ و بوی سیاسی داشته و هدف از آن، استفاده از موضوع آب به عنوان ابزار فشار بر روی کردستان است. در غیر این صورت، ایران باید این مشکل را حل کرده و مسیر آب را باز کند.”

او گفت “اقلیم کردستان در وقت حاضر ناگزیر از کاهش مقدار آبی است که از سد دوکان بیرون می آید. این رویه بعد از مدتی هم باید در مورد سد دربندیخان که به عراق سرازیر می شود اجرا شود. همه این اقدامات به دلیل قطع آب رودخانه زاب کوچک توسط ایران است. چه اینکه ما باید آب را برای تامین آب آشامیدنی مردم ذخیره کنیم. در این راستا، ما مقدار آب بیرون آمده از این رودخانه را از ۱۸۰ متر مکعب به حدود ۵۰ متر مکعب کاهش دادیم. آب آشامیدنی ۹۰ هزار نفر در منطقه قلعه دزه در استان سلیمانیه و بخشی از اهالی این استان و همچنین، برخی مناطق کرکوک و حومه آن و زمین های کشاورزی گسترده ای از قلعه دزه تا جنوب کرکوک از این رود تامین می شود.”

این مقام کردستان عراق با لحنی تهدید آمیز گفت که مسئولان کردستان این پرونده را به مجامیع بین المللی موکول خواهند کرد. او افزود “گزارشی به سازمان ملل و نمایندگی های کشورهای جهان و در راس آنها آمریکا و بریتانیا در اقلیم کردستان ارسال می کنیم. ایران باید به قوانین و توافق نامه های بین المللی در ارتباط با محدوده مشترک آبی بین کشورها احترام بگذارد.”