قطر حمایت مالی از داعش را تکذیب می کند

یکی از نیروهای داعش – عکس از رویترز

مقامات بلندپایه قطر در گفتگو با بی بی سی، حمایت مالی از گروه‌های اسلامگرای افراطی در سوریه از جمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را به شدت تکذیب کردند.

این مقامات در گفتگو با بی‌بی‌سی تصریح کردند که قطر در راستای همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غرب و کشورهای عرب فقط از شبه‌نظامیان میانه رو حمایت کرده است.

این سخنان در حالی مطرح شده که قرار است این هفته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به بریتانیا سفر کند.

اوایل ماه جاری تعدادی از اعضای پارلمان بریتانیا با توجه به وجود احتمال حمایت مالی قطر از گروه دولت اسلامی، روابط نزدیک قطر و بریتانیا را زیر سوال بردند.

در ماه های گذشته، دیپلمات‌ها و منابعی از مخالفان سوریه گفته اند که قطر در عین حال که از شورشی‌های مورد حمایت غرب، پشتیبانی می‌کند، از بخش‌های افراطی‌تر مخالفان هم حمایت کرده است.

همچنین گفته می‌شد که قطر با جبهه النصره، از وابستگان القاعده نیز رابطه دارد.

گرد مولر، وزیر توسعه آلمان نیز شهریورماه گذشته گفته بود که دولت قطر گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی یا داعش که بخش‌هایی از شمال عراق را اشغال کرده است را تأمین مالی می‌کند.

وی گفته بود: «این نوع درگیری‌ها و این نوع بحران‌ها همیشه سبقه تاریخی دارند… سوالی که باید پرسید این است که چه کسی سربازان داعش را تسلیح و تأمین مالی می‌کند؟ کلیدواژه‌ای که در اینجا وجود دارد، قطر است.»

از سوی دیگر سخنگوی وزیر خارجه آلمان در واکنش به اظهارات وزیر توسعه این کشور گفت برلین اطلاعاتی در این مورد در اختیار ندارد.

چند ماه پیش نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق نیز قطر را به حمایت مالی و نظامی از گروه تروریستی داعش متهم کرده بود.

این در حالی است که از شهریورماه گذشته، قطر همکاری خود را با نیروهای تحت رهبری آمریکا برای مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش) آغاز کرده است.

چندی پیش یک وبسایت عربستان سعودی با انتشار مقاله‌ای، گزارش وزارت دارایی آمریکا در مورد حمایت مالی قطر از تروریست‌های داعش را مورد بررسی قرار داد.

وبسایت ایلاف نوشت: براساس اعلام وزارت دارایی آمریکا، یک سرکرده ارشد تشکیلات تروریستی داعش، از یک فرد داوطلب قطری برای انجام عملیات تروریستی دو میلیون دلار دریافت کرده است.

در همین حال یک منبع در کاخ سفید تأکید کرد: قطر عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش است و به همراه آمریکا، تلاش می کند تا از نرسیدن کمک های ارسالی به مخالفان سوریه به افراطیون اطمینان یابد.

اما وزارت دارایی آمریکا، نام یک شهروند قطری دیگر را افشا و اعلام کرد که وی نقش واسطه میان رهبری مرکزی تشکیلات القاعده پاکستان و حامیان مالی در کشورهای حاشیه خلیج فارس را به عهده داشته است.

اتهامات وزارت دارایی آمریکا پس از آن افشا می شود که روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا از بازجویی های صورت گرفته از شهروندان قطری متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های جهادی در سوریه و گروه های افراطی اسلامگرا که در اشغال شهر الرقه دست داشتند، پرده برداشته است.

الشرق الاوسط:
Related Post