قشقاوی

یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران سیاست دولت یازدهم را در کاهش ترس از بازگشت ایرانیان مهاجرت کرده، به کشورشان دانست و اعلام کرده است که درهای این کشور به روی ایرانیان خارج از کشور باز است.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران ایران در روز چهارشنبه هفتم اسفند (۲۶ فوریه) در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره سیاست های دولت روحانی درباره ایرانیان خارج از این کشور گفت: «سیاست و تاکید دکتر روحانی این است که به گونه ای عمل شود که درها باز شود تا ترس های کاذب کنار برود و ایرانیان به کشور بیایند.»

حسن روحانی با آغاز مسئولیت خود در سمت رییس جمهور ایران، از وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه خواست که کمیته ای را برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم خارج تشکیل دهند.

قشقاوی درباره این دستور گفت: «در اجرای دستور رییس جمهوری محترم، دنبال این هستیم که قاطعانه این مسیر را ادامه دهیم.»

قشقاوی تعداد ایرانیان خارج از این کشور حدود پنج میلیون نفر برآورد کرد و توضیح داد: «البته به طور دقیق نمی دانیم آمار به چه میزان است و مکانیزمی هم برای دستیابی به آمار دقیق وجود ندارد، بر این اساس همیشه تخمین می زنیم.»

بر اساس گفته های معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ایران، حدود ۹۶ درصد ایرانیان خارج از کشور در سفارت خانه های این کشور پرونده کنسولی دارند و ۷۰ درصد آن ها به ایران رفت و آمد می کنند.

وی گفت: «حدود ۳۰ درصد پرونده تشکیل داده یا نداده اند، اما به دلیل ترس های کاذب و فضاسازی های صورت گرفته می ترسند، که برای ارتباط با این تعداد از ایرانیان عزیز ایملی را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم آن ها را به کشورجذب کنیم.»

به گفته قشقاوی در بدترین حالت، “اپوزیسیون” در بین ایرانیان مهاجرت کرده، تنها ۳ یا ۴ درصد هستند. وی گفت: «اکثریت ایرانیان خارج از کشور علاقمند به توسعه ملی و خوش آوازگی ایرانیان هستند و آن را مطالبه می کنند. ایران را دوست دارند و کمک هم می خواهند.»

وزارت امور خارجه ایران از ایرانیانی که به دلیل ترس به این کشور باز نمی گردند توصیه کرده است که “ایمیل بزنند” تا ترس های آن ها برای بازگشت برطرف شود. این در حالی است که وی در این گفتگوی تلویزیونی اشاره ای به آدرس ایمیل نکرده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران معتقد است که «برخی از این ترس ها ناشی از القائات است و واقعیت ندارد که باید این ها را از بین ببریم. ایرانیان خارج از کشور افتخار ما هستند.»

قشقاوی سرمایه های ایرانیان در کشورهای کانادا و آمریکا را ۴۰۰ میلیارد دلار دانسته است و گفت: «سرمایه های فراوانی در دیگر نقاط جهان نیز وجود دارد. این ها باید به ایران بیاید و در سرزمین خودشان سرمایه گذاری شود. استقبال خوبی از این ایمیل صورت گرفته است. بسیاری هم به ایران آمده اند.»

در پی اعلام تشکیل “کمیته بازگشت ایرانیان خارج از کشور”، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گفت: «هر شخصی که خلافی نداشته باشد، تضمین می‌دهیم مشکلی نخواهد داشت.»

با توجه به اینکه بسیاری از ایرانیان در پی ناآرامی های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از این کشور مهارجرت کردند، وزیر اطلاعات ایران با اشاره به این حوادث اعلام کرده است که: «ترس بی‌مورد کسانی که در حوادث ۸۸ خلافی مرتکب نشدند را حل می‌کنیم.»