نیویورک: علی بردى

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات ابراز امیدواری کرد که سال ۲۰۱۹ سالی برای کاهش خشونت در یمن باشد.
او در گفتگو با “الشرق الاوسط” با تایید اقدام آمریکا برای برگزاری نشست لهستان به منظور بررسی بحران های خاورمیانه، آن را یک فرصت برای ارسال پیامی یکپارچه به ایران درباره نگرانی های جامعه بین الملل نسبت به فعالیت های نگران کننده در منطقه دانست.
او سفر تاریخی پاپ فرانسیس به امارات را برای شکستن تصویر کلیشه ای از اسلام در سال های اخیر عنوان کرد.
قرقاش در گفتگو با “الشرق الاوسط” در حاشیه سفرش به نیویورک گفت که کشورش به سفر تاریخی پاپ حساب ویژه ای باز کرده زیرا این رویداد اولین سفر این مقام به شبه جزیره عربی و خلیج عربی است.
او توضیح داد که کشورش برای شکستن تصویر کلیشه ای که از اسلام تشکیل شده تلاش می کند.
قرقاش اظهار کرد که قرار است پاپ یک مراسم قداس در امارات با حضور هزاران مسیحی مقیم امارات متحده عربی و منطقه برگزار کند، همچنین با احمد الطیب شیخ الازهر دیدار و گفتگو کند.
او ابراز امیدواری کرد که سال ۲۰۱۹ برای مسئله یمن بهتر از ۲۰۱۸ باشد زیرا که بر اهمیت توافق استکهلم به عنوان توافقی تاریخی میان گروه های یمنی و آغازی برای روند صلح در یمن اجماع وجود دارد. وی پیش بینی کرد که میزان خشونت در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کند.
او یادآوری کرد که حوثی ها آتش بس را تاکنون در حدود هزار بار نقض کردند، اما امیدواریم که همزمان با خروج از حدیده و تبادل زندانی ها توافق را با همه جزئیاتش اجرا شود.
قرقاش از سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا این گام های اجرایی را آغاز کنند زیرا اجرای جدی گام بعدی در گرو اجرای توافق استکهلم به ویژه مسئله حدیده است.
او تاکید کرد: کشورهای عضو ائتلاف عربی هرگز به دنبال حمله به بندر حدیده و افزایش تنش های نظامی در یمن نیست.
وزیر مشاور در امور خارجه امارات بعد از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نیویورک خواهان اعمال فشار از سوی سازمان ملل و جامعه بین الملل علیه حوثی ها نسبت به پایبندی به آتش بس شد و گفت: دیگر نمی توان نسبت به نقض های حوثی تا بی نهایت صبر پیشه کرد.
وی همچنین نسبت به افزایش تنش ها به دلیل ادامه اقدامات تحریک آمیز حوثی ها ابراز نگرانی کرد.
وی در گفتگو با الشرق الاوسط به نشست اخیر مشورتی وزرای خارجه ۶ کشور عربی در بحرالمیت اظهار امیدواری کرد که گام های مثبت بیشتری برای تقویت هماهنگی عربی به منظور جلوگیری از دخالت های فزاینده در منطقه عربی برداشته شود.
وی ضمن تائید اقدام آمریکا برای برگزاری نشست لهستان ابراز امیدواری کرد که این نشست فرصتی برای ارسال پیام یکپارچه به ایران باشد تا نگرانی های جامعه بین الملل درباره فعالیت های نگران کننده خود در منطقه را دریابد.
همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر مشاور امارات در امور خارجه این مسئله را تکذیب کرد که کشورش “کشورهای دوست” یا شهروندان آمریکایی را با برنامه‌های جاسوسی اینترنتی هدف قرار داده باشد.
او با اشاره به اینکه کشورش “توانایی الکترونیکی” دارد، ادامه داد: ما در بخشی دشوار از جهان زندگی می‌کنیم، به همین دلیل، باید از خودمان حفاظت کنیم.