قرص برنج - عکس از ایسنا

قرص برنج – عکس از ایسنا

روابط عمومی پزشکی قانونی استان تهران گفته است در پنج ماه اول سال جاری شمسی، ۱۱۴ نفر، از جمله ۶۷ مرد و ۴۷ زن به علت فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج به مراکز پزشکی قانونی این استان فرستاده شده‌اند.

این آمار افزایش تقریبا ۱۰ درصدی را نشان می دهد زیرا در مدت مشابه در سال ۹۲، ۱۰۳ نفر در این استان به علت مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده بودند.

در بعضی کشورها مانند ایران استفاده از آلومینیوم فسفاد که به نام قرص برنج مشهور است، برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت ضدگی غلاتی چون برنج رواج دارد.

قرص برنج با نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) نیز شناخته می شود.

از قرص برنج برای ضدعفونی کردن و جلوگیری از آفت‌زدگی برنج و دیگر غلات استفاده می‌شود.

با وجود هشدار های مکرر مسئولان بهداشتی درباره خطرات و سمی بودن قرص برنج، این قرص همچنان تقریبا به راحتی در دسترس عموم قرار دارد.

روابط عمومی پزشکی قانونی استان تهران در همین حال اعلام کرده که علاوه بر خوردن اشتباهی قرص موجود در برنج، شماری از قربانیان نیز این قرص را به قصد خودکشی مصرف کرده اند.

قرص برنج در صورت استفاده در سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب انسان را دچار اختلال می‌کند.

سم قرص برنج سمی است که روی سلول ها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و موجب آسیب جدی به اعضا و ارگان های دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد.

در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود به طوری که بدنش رو به کبودی می رود و دچار خفگی سلولی خواهد شد.