تهران پیش از دعوت به تشکیل دولت وحدت ملی به ارسال دو ناو جنگی اقدام می کند> حوثی ها به منزل باسندوه یورش می برند و هادی را به اتهام خیانت به دادگاه ارجاع می دهند

1428520229705504100

روز گذشته، شهر عدن در جنوب یمن روز خونینی را پشت سر گذاشت. جنبش «انصار الله» حوثی طی در گیری هایی در مرکز شهر، به شلیک بی هدف راکت و خمپاره به محله های مسکونی اقدام کردند.

یک منبع محلی گفت: «شلیک کورکورانه توسط نیروهای وابسته به حوثی ها و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، به منازل غیر نظامیان در دو منطقه المعلا و کریتر اصابت کرد و منجر به کشته شدن ۲۲ تن و زخمی شدن بیش از ۷۰ تن دیگر شد که به بیمارستان های مختلفی در عدن انتقال یافتند».

در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران خواستار تلاش برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن شد. ظریف طی سفر خود به اسلام آباد، طرحی ۴ مرحله ای ارائه داد که شامل آتش بس و توزیع کمک های انسان دوستانه ، آغاز گفتگو و در نهایت تشکیل یک دولت گسترده وحدت ملی است. اما اظهارات ظریف هم زمان با تشدید ایران بود، به طوری که تهران اعلام کرد دو ناو جنگی را به خلیج عدن و تنگه باب المندب ارسال می کند و ادعا کرد که این ناوها برای حمایت از حمل و نقل دریایی ایران از خطر دزدی دریایی است.

سرتیپ احمد عسیری سخنگوی ائتلاف در پاسخ به تحرکات ایران گفت که «طوفان قاطع» حق پاسخ به هر گونه تلاش ایران برای حمله به مردم یمن یا ارائه کمک به شبه نظامیان حوثی را برای خود محفوظ نگه می دارد.

در عین حال، حوثی ها به منزل محمد سالم باسندوه نخست وزیر پیشین در صنعا یورش بردند. آنها همچنین اعلام کردند که پرونده عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و چند تن دیگر را به اتهام خیانت بزرگ برای محاکمه به دادسرای نظامی ارجاع دادند.