قاهره میزبان اجلاس اروپایی – عربی برای جلوگیری از مهاجرت به اروپا

اروپاییان، مصر را «نمونه»ای بارز در مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی می‌دانند

پاریس: میشال ابو نجم

اجلاس اروپایی- عربی در خصوص مسأله مهاجرت که پیش از این در حد یک ایده بود، امروز در نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل به یک پروژه واقعی با برنامه‌ها و دستور کار خاص خود تبدیل شد.
به گزارش الشرق الاوسط، طرف اروپایی روز گذشته اعلام کرد نشست اروپایی- عربی در ۲۴ و ۲۵ فوریه در قاهره برگزار خواهد شد.
شورای رهبران اروپایی در بیانیه‌ای ضمن ابراز خرسندی از اعلام اولین اجلاس اروپایی- عربی در مصر اعلام کرد: «هدف از این اقدام بررسی تجدید مشارکت‌ها و تشکیل اتحاد جدید اروپایی آفریقایی برای مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی و عملیات قاچاق مهاجرین است».
در این بیانیه آمده است: «هدف از این اجلاس بررسی و رسیدگی مهاجرت‌های غیرقانونی و تقویت همکاری گسترده‌تر با کشورهایی است که مهاجران از آنجا می‌آیند».
کشورهای عربی مورد بحث در این اجلاس، کشورهای شمال آفریقا (مراکش، الجزایر، تونس، لیبی و موریتانی) و مصر هستند که از طریق بنادر دریایی به اروپا مهاجرت می‌کنند.
رهبران اروپایی تصریح کردند: «افزایش همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی نباید فقط به موضوع مهاجرت محدود شود، بلکه باید همکاری‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی نیز با این کشورها توسعه یابد».
طرح اجلاس اروپایی آفریقایی در مورد مهاجرت برای اولین بار در سپتامبر گذشته و به مناسبت اجلاس غیر رسمی اروپا در سالزبورگ اتریش مطرح شد. این طرح در اواخر هفته گذشته بین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس در حاشیه اجلاس فرانکوفولون در پایتخت ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سباستین کورتز صدر اعظم اتریش در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جهور مصر ضمن ابراز خرسندی در خصوص تقویت همکاری با مصر گفت: «برخورد مصر با پرونده مهاجرت‌های غیرقانونی مثال زدنی است و مهمترین دلیل بر اثبات این موضوع این است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون حتی یک کشتی غیرقانونی از مصر وارد آب‌ها نشده است».
اروپایی‌ها تاکنون از طریق امضای توافقنامه‌های مختلف با ترکیه، لیبی و تعدادی از کشورهای اروپایی نتوانستند به نتیجه قابل توجهی برای کاهش مهاجرین و پناهندگان این کشورها برسند.
کشورهای اروپایی در نظر دارند از آغاز سال ۲۰۲۰، ۲۰ هزار پلیس اروپایی را برای همکاری با پلیس داخلی برای حفظ مرزهای خارجی و کشورهای خود از ورود مهاجرین و پناهندگان به کار گیرند.

الشرق الاوسط:
Related Post