قاهره-ریاض روابط تاریخی و شراکتی آینده‌نگر

دیدار دکتر عبدالله بن محمد آل شیخ، رئیس مجلس شورای سعودی و هیئت همراه او از قاهره از نو ثابت کرد که روابط مصر و سعودی بسیار مستحکم است و ریشه در گذشته و حال حاضر دارد، و ضرورت ادامه آن برای ساختن آینده‌ای بهتر بر همگان محرز است. البته این مساله کاملا طبیعی است و سعودی و مصر دو ستون عمده عمارت عربی هستند، به‌ویژه که ما در برابر سال جدیدی قرار گرفتیم و بسیاری این سال پیشرو را، سال چالش‌های سرنوشت‌ساز توصیف می‌کنند؛ آنهم با توجه به شرایط سخت بین‌المللی و ناآرامی‌های منطقه‌ای که همگی ضرورت توجه به چالش‌های پیشرو و رسیدگی به اوضاع داخلی را گوشزد می‌کند.
در طی استقبال رئیس جمهور مصر از کاروان سعودی، عبدالفتاح سیسی از عمق روابط فیمابین دو کشور گفت، و اضافه کرد که در اوضاع کنونی جهانی و منطقه ضرورت همکاری میان دو کشور بیش از پیش احساس می‌شود. او همچنین از پشتیبانی سعودی از مصر تشکر کرد و بیان کرد که این مواضع سعودی نشان‌دهنده عمق روابط دو طرف است اضافه بر این که دو کشور شراکت استراتژیک عمیقی در منطقه برپا کرده‌اند.
سیسی با توجه به نگرش استراتژیک خود خواستار گشودن راه‌هایی نوینی در روابط میان دو طرف شد و بیان کرد که ایجاد شبکه-های ارتباط میان دو پارلمان کشور سبب می‌شود که صفحه نوینی به روی دو کشور گشوده شود، به ویژه اگر به‌یاد آوریم که چنین گسترش روابطی در چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی آمده و در آن لزوم برقراری روابط گسترده و در سطح جامعه‌ای میان مردم مصر و سعودی تاکید شده است تا منافع دو ملت برادر به بهترین نحو تامین شود.
البته مصری‌ها به خوبی به یاد می‌آورند که سعودی همواره در کنار آنها ایستاده و به یاری برادران مصری خو شتافته است. آخرین باری که این مساله تکرار شد در واقع در انقلاب اخیر مصر بود که سعودی برای عدم گسیل شدن اوضاع به بی‌ثباتی در این کشور از هیچ کمکی فروگذاری نکرد. مصر نیز از طرف خود همواره نقطه اتکا و پشتیبان سعودی بود و همواره در برابر تهدیدات بزرگی که متوجه این کشور می‌شد خود را آماده‌ی کمک به سعودی و جانفشانی در راه مردم عرب آن می‌کرد.
در دیدار مهمان سعودی با همتای مصری خود، دکتر مصطفی مدبولی، گفتگوها بین دو مسول حاکی از آن بود که عمق روابط دو کشور غیرقابل تغییر است، و همگان باید بدانند که روابط سعودی-مصری فراتر از هر روابط دیگری است. از سوی دیگر مدبولی اشاره کرد که مصر همواره برای اثبات حسن نیت خود در ارتباط با سعودی آماده است، و همین مساله در بیانات سیسی آمده که بارها تصریح می‌کرد امنیت و ثبات سعودی شرط لازم امنیت و ثبات مصر است، و ارتش مصر برای سرکوب هر گونه بی‌ثباتی داخلی یا خارجی در سعودی آماده دخالت است.
از سوی دیگر دوطرف به این مساله اشاره کردند که تنها تاکید بر گذشته نمی‌تواند مثمرثمر باشد بلکه باید گذشته را سکویی برای ساختن آینده در نظر گیریم و شراکت نوینی در دو کشور بنا کنیم که بتواند با توجه به چالش‌های جدید منطقه عمل نماید. در دیدارهای مختلفی که آل شیخ با مسئولان مصری به‌عمل آورد او هموراه تصریح می‌کرد که از مواضع دوستانه و برادرانه مصری‌ها و احساس آنها در برابر سعودی بسیار خرسندیم، و کارون سعودی به‌خوبی رغبت مصر برای هرچه بیشتر شدن روابط با سعودی را ملاحظه کرد. او همچنین بیان کرد که سعودی بسیار خرسند است که حکومت کنونی مصر به‌صورت همه‌جانبه به پیشرفت کشور توجه زیادی نشان داده و حجم زیادی از طرح‌های زیرساختی و عمرانی را برای پیشرفت کشور دنبال می‌کند. از سوی دیگر او بیان کرد چنین طرح‌های بزرگی که مصر در سردارد نیازمند یک شراکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است، و از این رو سعودی در کنار مصر ایستاده است و برای کمک به این کشور در راه تحقق شکوفایی اقصادی از هیچ امری فروگذاری نمی‌کند. زیرا دیدگاه سعودی این است که بهترین شیوه برای مبارزه با افراط‌گرایی سوق دادن کشور برای تحقق شکوفایی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است، و خوشبختانه حکومت کنونی مصر برای همه این عرصه‌های برنامه‌های کاملی را در نظر گرفته و تلاش می‌کند آنها را متحقق سازد.
این در حالی است که یکی دیگر از مسئولین مصری تصریح کرد که دستگاه‌های حکومتی مصر در حال بررسی‌هایی هستند که طی روزهای گذشته برای فعالیت برخی سرمایه‌گذاران سعودی پیش آمده است و تلاش می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های سعودی به بهترین شکل به مصر برسند. از سوی دیگر مصری‌ها نیز توقع دارند که درهای سعودی برای سرمایه‌گذاری مصری گشوده شود تا بتوانند در سعودی فعالیت‌های تجاری سرمایه‌گذاری خود را به‌پیش ببرند.

اميل امين:
Related Post