درخواست ریاض از سازمان ملل برای تضمین سلامت هیئت دیپلماتیک.. محکومیت گسترده عربی و اسلامی نسبت به مواضع خصمانه ایران

دود متصاعد شده از ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران (عکس از آسوشیتدپرس).. در گوشه تصویر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی طی کنفرانسی مطبوعاتی (عکس از عبد الرحمن السالم)

دود متصاعد شده از ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران (عکس از آسوشیتدپرس).. در گوشه تصویر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی طی کنفرانسی مطبوعاتی (عکس از عبد الرحمن السالم)

در پی تجاوز به ساختمان های سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، و همچنین به علت دخالت های ایران در امور داخلی عربستان پس از اجرای حکم قصاص ۴۷ متهم به تروریسم، عربستان سعودی روز گذشته تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که این کشور قطع روابط دیپلماتیک خود را با ایران اعلام می کند و از تمامی کادر دیپلماتیک ایران و دفاتر وابسته به آن می خواهد ظرف مدت ۴۸ ساعت از عربستان خارج شوند.

الجبیر «پرونده طولانی» تجاوزهای ایران به هیئت های دیپلماتیک را برشمرد، و به تجاوز به سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹، و تجاوز به سفارت انگلیس در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.

سفیر اسامه النقلی مدیر بخش رسانه ای در وزارت خارجه نیز به نوبه خود گفت که عربستان سعودی تجاوز ایران به مقر سفارت و کنسولگری این کشور در ایران را به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای همکاری خلیج، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی رساند، و از شورای امنیت سازمان ملل خواستار تضمین سلامت هیئت های دیپلماتیک بر اساس توافق نامه ها و قوانین بین المللی شد.

این موضع گیری عربستان سعودی همزمان با ادامه محکومیت ها از سوی کشورهای خلیجی، عربی و اسلامی در تجاوز به مقر سفارت و کنسولگری عربستان سعودی ادامه یافت. عبد اللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج، تصریحات خصمانه ایران در خصوص اجرای احکام قضایی علیه تروریست ها در عربستان سعودی را محکوم کرد، و ایران را مسؤل تعرض به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی دانست.

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب نیز به نوبه خود تجاوز ایران را محکوم کرد و آن را نقض آشکار منشورهای بین المللی دانست. وی ایران را مسؤل حمایت از این مقرها، بر اساس توافقنامه سال ۱۹۶۱ وین دانست.

در پاکستان نیز انجمن اهل الحدیث، احکام قصاص اخیر صادر شده بر ضد متهمان به تروریسم در عربستان سعودی را تأیید کرد.