تصویر فوق از حضور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پایگاه نظامی گروه عصائب اهل الحق عراق حکایت دارد - (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

تصویر فوق از حضور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پایگاه نظامی گروه عصائب اهل الحق عراق حکایت دارد – (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

نبرد بزرگ در تکریت بر ضد «داعش»، ایستگاه حد فاصل زمان حال و آینده عراق است.

یا اینکه نبرد با حال و هوای فرقه ای انجام شود، همانگونه که نوری المالکی انجام می داد،که در این صورت چیزی جز یک دوره جدید جنگ طائفی بین شیعه و سنی خواهد بود، یا اینکه به نام عراق، یعنی تمامی عراق، و در مقدمه آن تکریت و تمامی استان صلاح الدین، یعنی عرب های سنی، انجام شود، که در این صورت عراق در آینده دارای امنیت و کشوری مسالمت آمیز خواهد شد.

شخص اصلی، که در این لحظه تعیین کننده در تاریخ عراق، مد نظر هست، همان نخست وزیر حیدر العبادی است، که با حمایت های داخلی و خارجی به سلطه رسید تا فساد به جا مانده از نوری المالکی، کادر بسته حزب الدعوه، را اصلاح کند.

این سخت ترین آزمون عبادی خواهد بود، همه جهان نظاره گر خواهند بود که نخست وزیر چه کار خواهد کرد. آیا به عنوان انتقام گیرنده شیعه از «داعش» عمل خواهد کرد، یا به عنوان نخست وزیر تمامی عراق و حمایت کننده از تمامی عراقی هایی که خنجرهای داعش به آنها رسید؟!

این که ایران، از طریق سپاه پاسداران، و ژنرال آن قاسم سلیمانی، در تکریت به نبرد پرداخته و بر آن نظارت داشته و برنامه ریزی می کند، دیگر یک راز نیست. نبرد ضد «داعش» چگونه به پیروزی خواهد انجامید و از سنی های عراقی خواسته می شود که در این نبرد همکاری داشته باشند، در حالی که ایران سلیمانی در همه اوقات با آنها دشمنی دارد.

به روشنی، «داعش» دشمن عرب های سنی در عراق است، درست مثل سپاه پاسداران و سپاه قدس و قاسم سلیمانی.

چند روز پیش، اخضر ابراهیمی، فرستاده سابق سازمان ملل به سوریه، در گفتگویی با روزنامه «الوطن» عربستان درباره نقش قاسم سلیمانی گفت: « واضح است که همه شبه نظامیان عراق با ایران ارتباطی قوی دارند و سلیمانی همان شخصی است که با شبه نظامیان معامله می کند. نفوذ ایران در عراق از نفوذ آمریکا فراتر است، و نفوذ آن در سوریه بیش از نفوذ روسیه است. و بدون شک این نفوذ را به طور مستقیم قاسم سلیمانی اداره می کند».

این مرد با اینکه در بین معارضان سوری از محبوبیتی برخوردار نیست اما از روی آگاهی سخن می گوید.

در کنفرانس مطبوعاتی چند روز پیش، بین وزرای خارجه آمریکا و عربستان، شاهزاده سعود الفیصل گفت: «اوضاع در تکریت نمونه خوبی برای نگرانی عربستان است زیرا ایران کنترل همه کشور (عراق) را در دست دارد و مسالمت آمیز بودن عملیات یا جنگ، اینک در دست ایران است».

اما جان کری در همان کنفرانس از «وجود داشتن اطلاعاتی که نقش قاسم سلیمانی را تأکید می کند» خبر داد و درباره ایرانی ها در عراق گفت: «ما با آنها همکاری نمی کنیم».

اما ژنرال دمپسی فرمانده ارتش آمریکا، در اظهار نظری از دیدگاه آمریکا پرده برداشت و تأکید کرد: «حمله به تکریت به علت حملات هوایی که در منطقه بیجی صورت گرفت، امکان پذیر شد». وی ادامه داد: «می خواهم که نخست وزیر و وزیر دفاع عراق درک کنند که این حملات با جادوی یک جادوگر یا به علت وجود شبه نظامیان شیعه در مسیر بغداد و تکریت صورت نگرفته است».

آیا تکرار فاجعه فرقه گرایی در تمامی لحظات آزمون، بر عراقی ها نوشته شده است؟ جناب آقای نخست وزیر حیدر العبادی، تو مقابل بزرگترین افتخار زندگی خود قرار گرفته ای، برای آن به پا خیز.