کری: نه تنها قدیمی ترین وزیر خارجه بود بلکه از همه حکیمانه تر بود… عریقات: فریاد رسای فلسطین بود

شاهزاده سعود الفیصل

شاهزاده سعود الفیصل

شاهزاده سعود الفیصل از زمان به دست گیری سکان کشتی وزارت خارجه عربستان سعودی از دست ملک فیصل بن عبدالعزیز پدر فقید خود، در ۲۵ مارس (فروردین) سال ۱۹۷۵، و تا هفته گذشته که تصمیم گرفت که از آن پیاده شود، آنهم در زمانی که هیچ کس حتی همکارانی که در طول این ۴۰ سال در رأس دستگاه دیپلماسی ریاض همراه او بودند انتظار آن را نداشت، کاپیتان ماهر وزارت خارجه عربستان سعودی باقی ماند.

همتایان او در همه دنیا او را به نیکی یاد می کنند و وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج او را فقیهی سیاسی و دیپلماتیک توصیف کردند و گفتند او به عنوان معلم برجسته تاریخی در یاد و خاطرشان باقی خواهد ماند، و پس از اعلام کناره گیری وی از سمتش، در بیانیه ای اعلام کردند که وی مورد تقدیر و احترام فراوان آنها باقی خواهد ماند و از تلاشهای مخلصانه و ویژه ای که در طول چهار دهه گذشته برای یاری قضایای خلیجی و عربی انجام داده بود قدر دانی کردند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا به نوبه خود گفت: «الفیصل نه تنها قدیمی ترین وزیر خارجه بود، بلکه داناترین وزیر خارجه نیز بود، و با ۱۲ وزیر خارجه سابق آمریکایی کار کرد و مورد اعجاب همه بود»

اما میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیش از این درباره وی گفته بود: «اگر مردی مانند سعود الفیصل داشتم، اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشی نمی کرد».

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، در خصوص الفیصل گفت: «او هر زمان و در هر نشستی که در خصوص قضیه فلسطین حاضر می شد به من و دیگر رهبران فلسطینی اطمینان می داد و ما او را فریاد رسای فلسطین می دانستیم». عریقات به «الشرق الأوسط» گفت: « قدس وصیت همیشگی او به من بود به طوری که به من می گفت فلسطین بدون قدس معنا ندارد».

ناصر جوده، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «شاهزاده الفیصل با درایت و دانایی و فرهنگ گسترده و حضور ویژه و مهارت دیپلماتیک و سیاسی خود، مخزن استراتژیکی برای ملت عرب و جهان بود». وی می افزاید: «حضور الفیصل در مجامع بین المللی متمایز بود و سخنان وی همواره انتخاب شده و دقیق بود و او نزد کسانی که با او به عنوان همکار و برادر بزرگ تر و پیش کسوت وزرای خارجه عرب شناخته شده بود».