ملیشیا ۴۵۰۰ کودک را سربازگیری و روانه جنگ کرد

مأرب: سعید الابیض

وقتی حدود ۴۵۰۰ کودک به جنگجوی تمام عیار در جبهه‌ها بدل می‌شوند و رؤیاها و آرزوهای‌شان را تقدیم ملیشیای حوثی می‌کنند تا آنها را بازیچه‌ خود کنند و با حلقه‌های فرهنگی قبل از اعزام به جبهه و رویارویی مستقیم نظامی زیر و رویشان می‌کنند، انسانهای عاقل می‌پرسند:«سازمان‌های حقوق بشری کجایند که برای کوچک‌ترین اتفاقی زمین و زمان را به می‌ریزند و شعار می‌دهند؟».

مسئولان و عامه مردم در استان مأرب در گفت‌وگو با الشرق الاوسط به اتفاق می‌گویند، ملیشیا هر جا وارد شده‌اند جز ویرانی چیزی برجای نگذاشته‌اند، از همه می‌توان چشم پوشید و به گونه‌ای رفع و رجوع کرد اما آنچه می‌ماند کودکانی هستند که رؤیاهایشان نابود شده است؛ رؤیای رفتن از فقر به سوی غنا. یکی از مشکلات بزرگ حکومت قانونی مورد حمایت «موسسه امداد و فعالیت‌های انسانی ملک سلمان»، بازپروری سرباز کودکانی است که در جنگ شرکت کرده‌اند. این کار به هزینه کردن کمک‌ها درحد مبلغ ۲۰۰هزار دلار برای بازپروری ۸۰ کودک در هرماه محدود نمی‌شود بلکه از آن حد می‌گذرد. باید کودک را از این خاطرات بیرون کشید و همه صحنه‌های دردناکی که در زمان حضورش درجبهه جمع کرده، پاک کرد.

المالکی: در سازمان‌های بین المللی مشکل وجود دارد

سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف “ائتلاف حمایت از دولت قانونی در یمن” عقیده دارد در انتخاب کارکنانی که در سازمان‌های بین المللی و مؤسسه‌های غیر دولتی فعال در یمن مشکل وجود دارد. بعضی شاغلین در این مجموعه‌ها گرایش‌های گاه اعتقادی و سیاسی دارند، علاوه براین انتخاب درست این دسته افراد کار مهمی است و باید این سازمان‌ها در انتخاب کارکنانشان دقت کنند تا مبادا آنها به شکلی با اطراف درگیر ارتباط داشته باشند.

الشرق الاوسط با چند سرباز کودک دیدار کرد که همه به اتفاق می‌گفتند فقر و آنچه در حلقه‌های فرهنگی دایر در پادگان‌ها به خصوص آموزه‌های جنگ با اشرار و رفتن به بهشت دو عامل اساسی پیوستن آنها به ملیشیا بود. ملیشیا برای دو ماه اول دستمزدی در حدود ۲۵ هزار ریال یمنی می‌پردازند بعد این دستمزد قطع و آنها را مستقیم راهی جبهه می‌کنند.

داستان‌های سربازگیری اجباری

نواف ابو سعید(۱۴ ساله) می‌گوید، میل به خطرکردن و تجربه‌های جدید اولین قدمم به سمت ملیشای حوثی بود به خصوص که آنها پیشنهاد اسلحه مدرن مثل مسلسل و غیره می‌دادند. در جامعه ما حمل اسلحه نشانه مردانگی به حساب می‌آید. از این گذشته پرداخت دستمزد ماهیانه هم بود.

آن طور که نواف می‌گوید، پیش از پیوستن، بزرگ‌ترین آرزویم به دست آوردن شغلی بود که پولی به من برساند تا خرج خانواده هفت نفره‌ام بکنم. این فرصت حمل سلاح و پول پیش آمد و بی هیچ تردیدی فورا قبول کردم. بعد از اینکه به یکی از پادگانها ملحق شدم، “ابوسهیل الخولانی” مسئول آموزش مین‌گذاری مدتی حدود دوماه آموزشم داد.

محمد المعوضی(۱۵ساله) می‌گوید از اولین لحظه قبول پیشنهاد، تو را زیر بمباران جلسات دینی و گفتمانی قرار می‌دهند که همه روی عقاید و مسائل فرهنگی تمرکز دارند. وقتی حس کردند که تو حالا هرچه بخواهند بی هیچ بگومگویی اجرا می‌کنی و برای رضایتشان حاضری هرکاری بکنی، دوره آموزش کودکان شروع می‌شود. من بعد از پیوستن دوره‌های بازرسی و پشتیبانی را به مدت شش ماه گذراندم.

بازپروری ۲۱۵ کودک

عبدالرحمن القباطی، مدیر طرح بازپروری کودک‌سربازان و آسیب دیدگان از جنگ می‌گوید، تعداد کودکانی که تاکنون بازپروری شدند به ۲۱۵ نفرمی‌رسد که از این میان ۵۰ نفر کودک آسیب دیده از جنگند و ۱۶۵ نفر ملیشیای شورشی آنها را سربازگیری کرده‌ بودند و در زمینه‌های مختلف فعال بوده‌اند. برخی از آنها در جبهه‌های جنگ، کارهای امدادی و ایست‌های بازرسی شرکت کرده بودند و برخی دیگر به عنوان محافظ برخی شخصیت‌های ملیشیا فعال بودند.

القباطی اضافه کرد، گروه کنترل وابسته به این مرکز، حدود ۴۵۰۰ حالت قطعی کودک سربازی را رصد کرده که در سراسر یمن توسط ملیشیا سربازگیری شده‌اند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد از جنگجویان ملیشیای شورشی زیر ۱۵ سال سن دارند.

او اشاره کرد مرکز با همه امکانات تلاش می‌کند آنها را جذب و به اینجا احضار کند و با آنها گفت‌وگویی بکند. البته براساس معیار مورد قبول که بر چند نکته تأکید می‌کند. اول آنکه کودک سربازگیری شده یا از جنگ آسیب دیده. دوم باید کمتر از ۱۵ سال سن داشته باشد. نکته سوم باید علاقمند به عقب کشیدن و پیوستن به مرکز بازپروری باشد. همه اینها باید با موافقت ولی باشد.

برنامه بازپروری با استفاده از گروهی کارشناس اجرا می‌شود که همه براساس معیارهای تخصصی در رشته‌های مختلف انتخاب شده‌اند. از لحظه اول ورود کودک به مرکز در استان مأرب کارشان را شروع می‌کنند و به مدت یک ماه کامل او را بازپروری می‌کنند. او توضیح می‌دهد این مجموعه شامل معالجه، فعالیت، پوشاک و هزینه کردن ۲۰۰دلار برای کمک به اووسبدهای مدرسه‌ای است. همه اینها با کمک مالی«مرکز امداد و کارهای انسانی ملک سلمان»انجام می‌شود و هزینه بازپروری ماهیانه حدود۸۰ کودک به ۲۰۰هزار دلار می‌رسد.