وزارت فرهنگ یک نمایشگاه در مسجد بزرگ پاریس برای سربازان مسلمان راه‌اندازی کرد

پاریس: میشال ابو نجم

ژنویو داریوسیک وزیر دولت در امور دفاع و نیروهای مسلح فرانسه بعد از ظهر روز گذشته در سالن مسجد بزرگ پاریس در نمایشگاهی که برای اولین بار در فرانسه برگزار شد، حضور یافت. این نمایشگاه نقش سربازان مسلمان در ارتش فرانسه از اوائل قرن ۱۹ تا سال ۱۹۶۲، یعنی زمان استقلال الجزایر را به تصویر کشیده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، این نمایشگاه که تعداد فراوانی از عکس و فیلم‌های بایگانی شده در وزارت دفاع را به تصویر کشیده، بعدی نمادین دارد و از خودگذشتگی سربازان مسلمان را نشان می‌دهد که مهمترین آنها دفاع از سرزمین‌های فرانسه در جنگ جهانی اول و دوم است که به کشته شدن هزاران شخص منجر شد.
از سوی دیگر این نمایشگاه به دلیل بحثی که در زمینه اقلیت مسلمان فرانسه و اقدامات تروریستی سال ۲۰۱۵ مطرح شده و همچنین اقدامات دولت برای سازماندهی مجدد امور اقلیت‌ها اهمیت بسزایی دارد.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این وعده داده بود که پیشنهادات خود را در پاییز آینده اعلام خواهد کرد، اما اطلاعات به دست آمده از کاخ الیزه نشان می‌دهد که وی ترجیح داد، قبل از اعلام نظرات و پیشنهاداتش، با افراد و نهادهای بیشتری مشورت کند.
در همین راستا مکرون روز دوشنبه با هیئتی از شورای مسلمانان به مدت یک ساعت و نصف در قصر الیزه گفتگو کرد. وی همچنین روز گذشته با نمایندگان ادیان مختلف فرانسه از جمله دین بودایی نیز دیدار کرد.
افزایش فعالیت‌های رئیس‌جمهور در زمینه این پرونده نشان می‌دهد که او قصد دارد طرح خود را به زودی ارائه دهد.
به گزارش منابع ریاست‌جمهوری اجرای روند اصلاحات با همکاری و هماهنگی مسئولان جامعه مسلمانان و ادیان دیگر در راستای رسیدن به چند هدف است که برخی از آنها عبارتند از: تقویت اصل سکولاریسم که به وسیله قانون اساسی فرانسه تضمین شده و نماد آن قانون معروف سال ۱۹۰۵ است و همراهی با مسلمانان برای سازماندهی مجدد مذهب خود.
گفتنی است مکرون و دولت فرانسه معتقدند که دستیابی به این اهداف از طریق اصلاح برخی از مطالب قانون سال ۱۹۰۵ امکان پذیر است که اکثر آنها به مفاد قانون انجمن‌ها که در سال ۱۹۰۱ صادر شده، مربوط می‌شود.