گشت های موتوری انصار حزب الله در تهران - عکس از وبسایت یالثارات

گشت های موتوری انصار حزب الله در تهران – عکس از وبسایت یالثارات

این روزها بار دیگر در فضای بعضی شهرهای بزرگ ایران به ویژه تهران صحبت از گشت های موتوری امربه معروف و نهی از منکر شنیده می شود، گشت هایی که اگر چه ظاهرا از حمایت و تایید دولتی برخوردار نیستند، اما ادعا می کنند که «قدرت کار خود را تسری و ادامه خواهند داد».

روز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه ، جمعی از کسانی که خود را اعضای انصار حزب الله می خواندند و به گفته خود نمایندگی ۲۰ گروه میدانی امر به معروف و نهی از منکر سازمان یافته را بر عهده داشتند با حضور در منزل «پدر شهید علی خلیلی»، جوان بسیجی ایرانی که چندی پیش در درگیری به خاطر نهی از منکر، زخمی و سپس جان خود را از دست داد، اعلام کردند که تیم های سیار انصار حزب الله در عرصه های مختلف وارد میدان عملیاتی می شوند.

به نوشته نشریه یالثارات، عبدالحمید محتشم مدیر مسئول این هفته نامه و دبیرکل «انصارحزب الله» در این جلسه گفت که گستره عملیات انصار وسیع و به صورت کشوری خواهد بود.

همچنین وبسایت رسمی «انصار حزب‌الله» نوشته است که فعالیت این گروه‌های ۱۰ نفره بی‌آنکه رسانه‌ای شده باشد٬ آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس خبرها و گزارش های مختلف، گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله از اول تیر ماه در پارک‌ها، مراکز خرید و معابر شهر تهران و برخی شهر‌های ایران آغاز شده است.

از سوی دیگر اقدامات فعالان این گروه ها که البته تنها بخشی از آن گشت های موتوری است و از سوی گروه موسوم به «انصار حزب الله سازماندهی و حمایت می شود»، پیش از آنکه با ویژگی مذهبی و در جهت «امر به معروف و نهی از منکر» شناخته شود، جنبه سیاسی پیدا کرده است چرا که وزارت کشور ایران رسما درباره فعالیت خارج از چارچوب قانونی آنها هشدار داده و اعلام کرده اند که چنین فعالیت‌هایی نیز به مجوز وزارت کشور دارد.

«روح الله جمعه ای» رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور مردادماه امسال در واکنش به این موضوع گفت که تا به حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است.

این مقام وزارت کشور ایران گفت که دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود و ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.

در عین حال اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران در واکنشی محتاطانه ظاهرا ترجیح داد که در این زمینه اظهار بی اطلاعی کند، واکنشی که خود از قدرت و نفوذ انصار حزب الله حکایت دارد.

در این میان انصار حزب الله هم با وجود واکنش وزارت کشور از موضع خود کوتاه نیامدند.

۱۳ مرداد ماه امسال، انصار حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجرای «فریضه» امر به معروف و نهدی از منکر منوط «به توافق و یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست.»

تشدید فعالیت و واکنش گروه هایی مانند انصار حزب الله در داخل ایران چندان هم غافلگیرکننده نیست چرا که آنها در پی روی کارآمدن روحانی با شرایط و یا دست کم وعده های جدیدی در زمینه های گوناگون مانند منشور حقوق مدنی، آزادی های فردی و حریم خصوصی و یا حاکمیت قانون روبرو شده اند که الزاما در همه موارد باب میل آنها نبوده است.

در این میان بعضی کارشناسان گسترش و تشدید فعالیت گروه هایی مانند انصار حزب الله در ایران را بی ارتباط با فعالیت های گروه های تندرو در منطقه نمی دانند.

در حالی که گروه هایی مانند دولت اسلامی موسوم به داعش تفسیری سطحی و خودسرانه از اسلام را مبنای فعالیت های جنگ طلبانه خود قرار داده و در این راستا به هیچ قانون بین المللی و منطقه ای احترام نمی گذارند، شاید بتوان شباهت های شاخصی را میان این گروه ها در داخل و خارج ایران یافت.

باید گفت در شرایطی که به صورت جسته و گریخته از فعالیت های گروه داعش در عراق و در نزدیکی مرزهای ایران و یا گروه های اسلامگرای دیگری مانند جیش العدل در شرق این کشور خبرهایی منتشر می شود، به نظر می رسد دغدغه و چالش مهم حسن روحانی تنها این گروه های خارجی نیستند؛ چالش بزرگی که آقای روحانی نباید آنرا فراموش کند نوعی از رادیکالیسم در داخل ایران است که شاید به همان اندازه خطرناک باشد.