«الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه، از فشارهای سوریه بر لبنان، برای آزادی هنیبعل القذافی پسر چهارم معمر القذافی خبر داد. هنیبعل از ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ (۱۹ آذر ۱۳۹۴) توسط نیروهای امنیتی لبنان دستگیر شده‌است.
به گزارش منابع آگاه، رژیم سوریه اخیراً با ارسال نامه شدید اللحنی خطاب به برخی از مقامات لبنان گفت: «پس از روشن شدن بی‌خبری هنیبعل القذافی (۴۳ ساله) از موضوع ناپدید شدن امام موسی صدر و همراهانش در سال ۱۹۷۸، دیگر هیچ توجیهی برای بازداشت وی وجود ندارد».
سوریه همچنین در خصوص ادامه بازداشت فرزند قذافی توسط لبنان ابراز تعجب کرد، چرا که وی در زمان حادثه ناپدید شدن صدر و همراهانش شیخ محمد یعقوب و عباس بدر الدین که یک روزنامه‌نگار بود، فقط سه سال داشت. هنیبعل متولد سال ۱۹۷۵ است.
حسن یعقوب فرزند شیخ یعقوب و یکی از نمایندگان سابق پارلمان لبنان در اواسط اوت ۲۰۱۵ در اقدامی برای پی بردن به سرنوشت پدرش، هنیبعل را از سوریه ربود و به لبنان برد.
هنیبعل القذافی پس از دستگیری در سال ۲۰۱۵ و ممنوع الخروج شدن از خاک لبنان، بارها در جلساتی مورد بازجویی قرار گرفت و زاهر حماده قاضی مسئول پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر نیز با وی در زندان دیدار کرد. قاضی پرونده اعلام کرده بود که هنیبعل چیزی از ناپدید شدن صدر نمی‌داند.
هنیبعل در حال حاضر در بخش اطلاعات ستاد کل نیروهای امنیت داخلی لبنان بازداشت و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد.
به گزارش منابع آگاه، وضع سلامتی وی خوب است و وزن او از زمان بازداشت تا کنون افزایش یافته‌است، همسر لبنانی هنیبعل، الین سکاف نیز به صورت دوره‌ای به ملاقات او می‌آمد و پس از آن به منزل خود در دمشق بازمی‌گشت، گفتنی است وی به دلایل نامعلومی مدتی است که برای دیدار با همسر خود به لبنان نرفته‌است. الین و همسر و فرزندانش از سال ۲۰۱۱ تا کنون در سوریه پناهنده شده‌اند.