Categories: خبر

فشارهای بین المللی برای توافق صلح لیبی… سختگیری پارلمان طرابلس

کری در نشست رم: وضعیت کنونی غیر قابل قبول است و نباید یک یا دو نفر مانع توافق شوند

جان کری وزیر خارجه آمریکا و پائولو جنتیلونی همتای ایتالیایی وی و مارتن کوپلر فرستاده سازمان ملل به لیبی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در رم پس از پایان مذاکرات بحران لیبی – عکس از رویترز

در حالی که قدرت های بین المللی در نشست روز گذشته رم بر اهمیت توافق صلح در لیبی در روز چهارشنبه آینده تأکید کردند، و ایجاد دولت وحدت ملی در این کشور را تأیید کرده و متعهد به حمایت اقتصادی و امنیتی برای بازگرداندن ثبات به لیبی شدند، کنگره ملی (پارلمان)، که دوره آن پایان یافته است و طرابلس را مقر خود انتخاب کرده است، تلاش های سازمان ملل برای دستیابی به صلح را به مربع اول برگرداند و اعلام کرد با روند مذاکرات سازمان ملل مخالف است. این امر مذاکرات را تهدید به شکست می کند.

روز گذشته نمایندگانی از ۱۷ کشور عربی و غربی در رم بیانیه مشترکی صادر کردند و خواستار آتش بس فوری شدند و متعهد شدند ارتباط خود را با جناح هایی که از امضای توافقنامه خودداری کنند قطع کنند. جان کری وزیر خارجه آمریکا که با پائولو جنتیلونی همتای ایتالیایی خود ریاست این نشست را به عهده داشت، گفت: «وضعیت کنونی در لیبی غیر قابل قبول است». وی تأکید کرد طرف های لیبی برای امضای توافق صلح آمادگی دارند و سنگ اندازی یک یا دو نفر یا سیاست های فردی را رد می کنند.

از سوی دیگر پارلمان طرابلس روز گذشته بر نادیده گرفتن مذاکراتی که سازمان ملل رهبری می کند اصرار کرد. عوض عبد الصادق معاون رئیس پارلمان طرابلس اعلام کرد که هیئتی که در مذاکرات اخیر تونس تحت نظارت سازمان ملل مشارکت کرد نماینده پارلمان نیست و مجاز به امضای توافق نیست. عبد الصادق که ریاست هیئت پارلمان طرابلس در گفت و گوی سازمان ملل را نیز به عهده دارد گفت: «پارلمان کسی را برای شرکت در جلسه ای که با مشارکت مارتین کوبلر فرستاده سازمان ملل برگزار شد انتخاب نکرده است».

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post