رفتار توهین آمیز حوثی‌ها با مسئولان، فساد مالی آنها را برملا کرد

جده: اسماء الغابری

یکی از وزیران دولت غیررسمی کودتاچیان در صنعا، به دلیل اهانت‌های مکرر احمد حامد المعین مدیر دفتر مهدی المشاط، رئیس شورای سیاسی کودتا، از سمت خود استعفا داد.
به گزارش الشرق الاوسط، ناصر باقزقوز وزیر گردشگری حوثی‌ها با اشاره به اینکه احمد حامد ملقب به «ابو محفوظ» بارها او را تهدید و به وی توهین کرده است از سمت خود استعفا داد.
علیرغم تهدیدات باقزقوز مبنی بر اینکه به مناطق تحت سیطره حکومت قانونی یمن خواهد رفت، اما این تهدیدها در خصوص دستوراتی که به وی تحمیل می‌شد سودی نداشته است.
براساس گفته‌های برخی منابع سیاسی به «الشرق الاوسط»، اختلاف باقزقوز و رهبر حوثی بر سر دارایی‌های صندوق توسعه گردشگری است.
باقزقوز تصمیم گیری در خصوص استفاده از این دارایی‌ها را در حیطه اختیارات خود می‌داند، در حالی که احمد حامد خواهان به دست آوردن سهم بیشتر درآمد این صندوق است. در واقع این کاری است که او با همه صندوق‌ها می‌کند.
این منابع تاکید کردند احمد حامد یکی از بزرگ‌ترین منابع فساد در دولت حوثی‌ها است.
وی ماهانه میلیون‌ها از صندوق‌های «توسعه گردشگری»، «محافظت از راه‌ها»، «نوجوانان و جوانان» و «بیمه» درخواست می‌کند.
او بر بیشتر وزارت‌های کودتاچیان و در راس آنها وزارت ارتباطات حاکم است. همچنین بر رسانه‌های حوثی‌ نظارت دارد.
محمد قباطی وزیر گردشگری دولت قانونی یمن در این باره عنوان کرده است که اوضاعی که وزیران کودتا در صنعا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نمونه‌ای بارز از تروریسم است.
وی استعفای ناصر باقزقوز را نشانه فساد دولت حوثی‌ها دانست.
قباطی در گفتگو با «الشرق الاوسط»، وزیران دولت کودتا را منفعل توصیف کرد که دستورات شورای عالی سیاسی به رهبری مهدی المشاط را اجرا می‌کنند. این شورا دستورات خود را از مشاوران ایرانی و عناصری از حزب الله می‌گیرد.
وی این وزرا را عروسک‌های خیمه شب بازی توصیف کرد که براساس خواسته‌های حوثی‌ها عمل می‌کنند.
احمد حامد یکی از رهبران حوثی‌ها و از بزرگ‌ترین ملاکان صنعا است به اضافه اینکه شرکت‌های تجاری زیادی دارد که با شراکت دیگر رهبران حوثی، آنها را تاسیس کرده است.
از سوی دیگر، باقزقوز تنها کسی نیست که در دولت کودتاچیان، مورد اهانت قرار می‌گیرد بلکه نجیب محفوظ سفیر وزارت خارجه نیز اخیرا از جانب حسین العزی، ناظر وزارت خارجه مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
خبرهایی دیگر نیز حاکی از این است که عبدالرب جرفان المعین رهبر سیستم امنیت ملی نیز به دلیل اینکه مدیرش ابو عماد العمرانی به او اهانت کرده و درخواست اعطای صلاحیت‌های مالی به وی را رد کرده، از سمت خود استعفا داده است.