لندن: «الشرق الاوسط»

انتشارات «الدار العربیه للعلوم ناشرون» کتابی از غازی العریضی تحت عنوان «فروپاشی عربی» به چاپ رساند که او آن را به شهدای آزادی در جهان عربی هدیه کرد.
نویسنده در خصوص عنوان کتاب می‌گوید «ابتدا نام این کتاب «آمریکا نمی‌تواند حاکم جهان باشد» بود؛ و با همین عنوان جلد کتاب طراحی شد و برای چاپ آمده شد. اما تحولاتی در سطح جهان عربی به وجود آمد که باعث تغییر عنوان کتاب شد. از مهمترین این تحولات میزان نزدیکی برخی کشورهای عربی به «اسرائیل» است طوری که این اشغال‌گر به‌عنوان یک شریک نگریسته شد و «سرود ملی آن» در برخی کشورهای عربی نواخته شد؛ و برخی‌ها اسیر منطق جنایتکار بزرگ نتانیاهو شدند که بر این عقیده است که برپایی روابط با کشورهای عربی به حل قضیه فلسطینی بیشتر کمک می‌کند. در حالی که این تروریست تنها می‌خواهد از مجرای این روابط به اهداف خود برسد و برخی عرب‌ها و قضیه فلسطین را برباد دهد.
نویسنده بیان می‌کند که سال ۲۰۱۸ تحولات بزرگی را به خود دید که از آن جمله می‌توان به تصمیمات ایالات متحده آمریکا در سطح بین‌المللی اشاره کرد، تصمیمی که بسیاری از امور جهانی را تغییر داد و آنها را در آینده بیشتر متحول خواهد کرد و آینده برخی از ملت‌ها را دگرگون خواهد ساخت. از جمله این تحولات خروج آمریکا از یونسکو، و شورای حقوق بشر سازمان ملل، و خروج از معاهده محیط زیست در پاریس، و وقف حمایت مالی از صندوق مسکن سازمان ملل، و توافق جهانی دربارهٔ مهاجرت نظامی و غیرنظامی، و توافق مهاجرت آزاد آمریکای شمالی (کانادا و مکزیک)، و توافق اقیانوس آرام، و… است. از دیگر تحولات بسیار مهم انتقال سفارت آمریکا به قدس است و اعتراف به قانون قومیت و ملیت در اسرائیل که آمریکا این قانون را به رسمیت شناخت.
العریضی همه این تحولات را در مقاله‌های گردآمده در این کتاب دنبال می‌کند و نتایج مطالعه خود را در این کتاب ذکر می‌کند و امکان تحقق برخی از این نتایج در آنیده را بررسی می‌نماید.
او در سایه تحولات پیشین به این نتیجه می‌رسد که برخی از تصمیمات و سیاست‌های بزرگی را در این سال، به‌ویژه از سوی ایالات متحده، مشاهده خواهیم کرد و از این رو باید آمادگی کامل را در خود به وجود آورد تا بتوان در برابر تصمیمات رئیس‌جمهور آمریکا گام‌های مناسب برداشت.
این کتاب به‌طور ویژه به بررسی قضیه فلسطین می‌پردازد و بیان می‌کند که «اونروا» فشارهای بیشتری را دریافت خواهد کرد تا حق بازگشت فلسطینیان آواره را نادیده بگیرد و بند التحاق خانواده را بی‌اعتبار کند. در مقابل میزان سرکوب «دولت یهودی» و افراط‌گرایی آن افزایش یافته و قوانین تبعیض آمیز و افرطی زیادی در این «دولت» به‌وجود آمده‌است. همه این سیاست‌ها در تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس خلاصه شده‌است.