جنبه های گوناگون فرهنگ دیجیتالی در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکوفونی در بیروت به چشم می خورد. نمایشگاه توسط مرکز فرهنگی فرانسوی و با همکاری سفارت بلژیک و سوئیس و زیر نظر وزارت فرهنگ لبنان از سوم تا یازدهم نوامبر برگزار می شود.

به گزارش الشرق الاوسط بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت های نمایشگاه امسال به دیجیتالیزه شدن و بحث و جدل بر سر این موضوع و کتاب های دیجیتالی و بازی های ویدیویی و اینکه دیجیتالیزه شدن تا چه اندازه موجب احیا یا از بین رفتن علم و معرفت می شود اختصاص یافته است. جلسه های بحث و گفتگو درباره مسائل مطرح شده توسط صاحبنظران لبنانی و فرانسوی مثل جو مکرزل و دومینیک کاردون و ریمی ری فیل و استفان ناتکین برگزار می شود.
مدیر مرکز فرهنگی فرانسوی ورنیک اورلیون در نشست خبری در بیروت گفت «نمایشگاه امسال ویژه خواهد بود.»
او به فعالیت های متعدد و متنوع و دیدارها و سخنرانی های گوناگون که با حضور ۱۸۰ نویسنده از کشورهای فرانکفونی جهان برگزار می شود اشاره کرد. در این نمایشگاه همچنین ۶۰ ناشر شرکت می کنند و مراسم اعطای پنج جایزه ادبی هم در این نمایشگاه اجرا می شود.
اورلیون به رویترز گفت «در این نمایشگاه برنامه های متنوعی همچون تئاتر و هنرهای تجسمی و موسیقی و سینما در بخش ها و سالن های جداگانه و با حضور گروه ها و هنرمندان و کارگردانان برجسته اجرا و ادبیات و حوزه فرهنگ در این نمایشگاه مطرح می شوند.»
ادبیات کودکان و نوجوانان هم در این نمایشگاه سهمی دارند. مراکز نشر کتاب های کودکان در این نمایشگاه حضور داشته و کارگاه های آموزشی و کتاب خوانی برای کودکان توسط نویسندگان و نقاشان معروف برگزار می گردد.
آثار عربی هم در بخش دیگر نمایشگاه عرضه می شود که در آن بیشتر کتاب های فرانسوی ترجمه شده به عربی توسط ۱۵ ناشر معرفی می گردد.
بنا به گزارش رویترز این نمایشگاه جلسات گفتگو و همایش با حضور نویسندگان صاحب نام کشورهای فرانکفونی که آثارشان به عربی ترجمه شده برای ارتباط با مخاطبان عرب برگزار می شود.
میراند خلف مدیر آژانس دانشگاهی فرانکوفونی گفت «مراسم اهدای جایز گنکور در روز دهم نوامبر توسط آژانس دانشگاهی فرانکوفونی و مرکز فرهنگی فرانسوی در این نمایشگاه برگزار می شود. این جایزه به دانشجویانی از ۳۳ دانشگاه ۱۲ کشور خاورمیانه تعلق می گیرد. دانشجویان سعودی برای نخستین بار در مراسم اهدای جایزه گنکور امسال در کنار دانشجویانی از جیبوتی و مصر و امارات و اتیوپی و عراق و اردن و لبنان و فلسطین و سودان و سوریه شرکت می کنند.