سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه امروز سه شنبه ۲۹ بهمن درباره استفاده گزینه نظامی علیه ایران گفت: «گزینه نظامی مدنظر دشمن حمله موشکی و هوایی به مناطق حساس و هسته‌ای است، اما خود آنها هم می‌دانند ما با این اقدام، آنها را رها نخواهیم کرد و از درون تهدیدشان می‌کنیم.»

وی که این سخنان را در جمع دانش آموختگان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین مطرح می کرد، تاکید کرد «دشمن» از حمله گسترده زمینی و دراز مدت به ایران «واهمه» دارد.

وی در ادامه افزود: «گزینه نظامی مدنظر آن ها حمله موشکی و هوایی به مناطق حساس و هسته‌ای است اما خود آنها هم می‌دانند که ما با این اقدام رهایشان نمی‌کنیم و از درون آنها را تهدید خواهیم کرد».

فریدون مجلسی، دبیر سوم سفارت ایران در واشنگتن پیش از انقلاب ۵۷، در این باره به شرق پرسی گفت: «درست در زمانی که تیم مذاکره کننده ایران قرار است بر اساس منشور سازمان ملل و حقوق بین المللی در مذاکرات شرکت کند، سخنانی که از سوی رسانه های جهانی بوی جنگ از آن می آید چندان درست و موجه نیست.»

وی با اشاره به این نکته که مقامات نظامی باید ملاحظات سیاسی را در نظر بگیرند و حفظ اسرار نظامی را در صدر سخنان خود قرار دهند، گفت: «اگر حتی ما قدرت حمله نظامی هم داشته باشیم نباید در وقتی که تیم مذاکره کننده ما معقولانه در مذاکرات شرکت کرده صدمه ببیند. چرا که امکان این هست که تیم مذاکره کننده صدمه ببیند.»

مجلسی حفظ یکپارچگی و تمامیت کشور را هدف اصلی نظامیان توصیف کرد و گفت: «وقتی که رییس جمهور [ایران] صحبت از جهان عاری از خشونت می کند اگر نظامیان بهانه به دست افراطیون کشورهای دیگر ندهند فرصت برای تعامل سیاسی برای کشور بیشتر فراهم می شود.»

این سخنان در حالی مطرح می شود که مقامات آمریکایی در هفته های اخیر صحبت های خود درباره آماده بودن همه گزینه ها علیه ایران روی میز تاکید کردند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چند هفته پیش گفته بود: در صورتی که ایران از تعهدات خود در توافق هسته ای ژنو سرپیچی کند گزینه نظامی فورا مطرح خواهد شد.

رییس‌جمهور آمریکا هم چهارشنبه گذشته در دیدار با همتای فرانسوی خود درکاخ سفید، با بیان اینکه شدیدا به اجرای تحریم‌های کنونی پایبند است، گفته بود: این پیام را باید به ایرانی‌ها بدهیم که اگر موضوع هسته‌ای حل و فصل نشود، تحریم‌های بیشتری در دستور کار قرار می‌گیرد.

دور جدید مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در شهر وین، پایتخت اتریش، با هدف دستیابی به راه‌ حلی جامع در رابطه با پرونده اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی ساعتی قبل آغاز شد.

این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به همراه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، و به گزارش خبرگزاری‌ها قرار بر این است تا سه روز ادامه یابد.