ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران ایران

ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران ایران

اربیل – دلشاد عبد الله

یک مقام بلندپایه کرد اپوزیسیون ایران روز دوشنبه (دهم آوریل) فاش کرد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران روز یکشنبه وارد شهر سلیمانیه واقع در اقلیم کردستان شد. به گفته این مقام کرد این سفر به منظور کارشکنی در روند همه پرسی تعیین سرنوشت کردستان و ایجاد تفرقه میان اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق انجام می شود. به دنبال سردی روابط میان این دو حزب که دو سال ادامه داشت در هفته های اخیر گرمی روابط دو جانبه قابل ملاحظه است.

حسین یزدان پناه معاون حزب آزادی کردستان ایران و مسئول شاخه نظامی این حزب در گفت و گو به “الشرق الاوسط” گفت ” قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از دو روز پیش وارد شهر سلیمانیه شده و با چندین مقام ارشد اتحادیه میهنی کردستان دیدار کرده است.” او افزود “سلیمانی در این سفر دو هدف را دنبال می کند. نخست او به دنبال تعطیلی فرآیند همه پرسی تعیین سرنوشت کردستان است. حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان و دیگر احزاب کردستان و دولت اقلیم بر سر اجرای این همه پرسی اتفاق نظر دارند. البته، این گروه ها بر سر مسائل دیگری همچون برافراشتن پرچم کردستان در کرکوک و الحاق این مناطق کردستان به دولت کردستان توافق دارند. ایران با کلیه این موارد مخالف است”.

او خاطر نشان کرد “هدف دوم قاسم سلیمانی اختلاف افکنی میان اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان است. روابط این دو گروه در گذشته تیره و سرد بود اما در هفته گذشته، دیدار ناگهانی میان اعضای دو گروه به ریاست مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان انجام و یخ روابط میان این دو حزب آب شد. به دنبال این نشست، تصمیمات مهمی درباره آینده اقلیم توسط دو حزب اتخاذ شد”.

ایران بارها مخالفت شدید خود را با برپایی یک حکومت کرد در منطقه ابراز کرده است. در همین راستا، تهدیدهای فرماندهان سپاه پاسداران ایران در ماه های اخیر علیه اقلیم کردستان بالا گرفته است که نمونه بارز آن، اظهارات حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه است. او اقلیم کردستان را به نابودی تهدید کرد.

یزدان پناه در خصوص نگرانی های ایران گفت “دولت کردستان هم پیمان نیرومند آمریکا خواهد شد. بدین ترتیب، این دولت در برابر تروریسم در منطقه و جهان خواهد ایستاد. به همین خاطر، تهران تمایلی به تشکیل چنین جبهه ای ندارد. همچنین، استقلال کردستان منجر به تغییرات ژئوپلیتیکی خواهد شد که از نظر ایران در راستای تامین منافع این کشور نخواهد بود. ایران در صورت استقلال کردستان نمی تواند از مسیر زمینی این منطقه برای رسیدن به سوریه استفاده کند. لذا، ایران کلیه تلاش خود را برای جلوگیری از استقلال کردستان به کار می گیرد.”

این فرمانده کرد که نیروهای تحت رهبری وی از سه سال پیش در کنار نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان علیه عوامل مسلح داعش در محورهای کرکوک و بعشیقه پیکار می کنند افزود “نظام سیاسی حکومت آینده کردستان، همچون وقت حاضر نظامی دموکراتیک خواهد بود. ایران خواهان برپایی کشوری دموکراتیک در همسایگی اش نیست چرا که دموکراسی مایه هراس رژیم تهران است. ایران از مساله انتقال این فرآیند به خاک خود بیم دارد.”

یزدان پناه از دستگیری یک گروه تروریستی وابسته به رژیم ایران در کردستان عراق خبر داد که “قصد انجام عملیات تروریستی بزرگی در خاک اقلیم کردستان داشت.” او در ادامه خاطر نشان کرد “ما اطلاعات دقیقی در اختیار داریم مبنی بر اینکه رژیم ایران شماری از عناصر مسلح و فرماندهان داعش هوادار وی را از موصل و سوریه به ایران انتقال داده تا آنها را ضمن سازماندهی مجدد با عنوان تازه ای برای انجام حملاتی علیه نیروهای پیشمرگه در مرزهای دو استان سلیمانیه و کرکوک آماده کند. این روند زیر نظر وزارت اطلاعات ایران و سپاه قدس سپاه پاسداران انجام می شود. فردی موسوم به (امیری) که یکی از مدیران ارشد وزارت اطلاعات است و با هماهنگی با سردار محمد رضا شهلایی در سپاه قدس مسئولیت آماده سازی این گروه تروریستی تازه را بر عهده دارند”.

این فرمانده بلندپایه اتحادیه میهنی کردستان که به خاطر مقام خود در این حزب نخواست نامش فاش شود در ادامه اظهارات خود به “الشرق الاوسط” گفت “سلیمانی در شهر سلیمانیه است و دیدارهای فشرده ای با مقام های ارشد اتحادیه میهنی داشته. او در این نشست ها بر لزوم اجرانشدن همه پرسی تاکید کرد و از اتحادیه میهنی خواسته تا با رئیس اقلیم کردستان به توافق نرسند. او در مقابل از جریانی که رهبری آن را مالکی نخست وزیر سابق عراق و گروه های شبه نظامی ایران در عراق به عهده دارند حمایت کرد.”

این منبع کرد افزود “سلیمانی در این جلسات بر این مساله تاکید کرده که مالکی حاکم ایرانی عراق ونماینده ولی فقیه است. لذا، کلیه جریان های نزدیک به تهران باید از وی حمایت و با او ائتلاف کنند.”

به گفته این فرمانده کرد “سلیمانی با زبان تهدید با رهبران و مقام های ارشد حزب میهنی کردستان صحبت کرد”.