واشنگتن به پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی «طوفان قاطع» سرعت می بخشد> قبایل مأرب برای دفع تهاجم احتمالی حوثی ها آماده می شوند

کاروانی از تانک های عربستان در منطقه الخوجه در مرزهای عربستان و یمن (عکس از خالد الخمیس)

کاروانی از تانک های عربستان در منطقه الخوجه در مرزهای عربستان و یمن (عکس از خالد الخمیس)

دکتر ریاض یاسین وزیر خارجه یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که برخی فرماندهان نظامی و احزاب وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن، طی تماسهایی خواستار پیوستن به حکومت مشروع یمن شده اند.

یاسین تأکید کرد این فرماندهان، که «الشرق الأوسط» از انتشار نام آنها خود داری می کند، تمایل به جدا شدن از ائتلاف رئیس جمهور سابق دارند و در حال بررسی فرصتی برای خروج از یمن هستند.

این در حالی است که پس از تأکید روز گذشته ایالات متحده بر قصد امداد رسانی نظامی و اطلاعاتی به نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان برای باز گرداندن مشروعیت به یمن و حمایت از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور، عملیات «طوفان قاطع» وارد مرحله جدیدی شد.

آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در ریاض اعلام کرد که واشنگتن به امداد رسانی نظامی به نیروهای ائتلاف برای حمله به حوثی ها و نیروهای وفادار به صالح، سرعت می دهد.

این تحولات در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب پیش نویس قطعنامه قرار دادن حوثی تحت فصل هفتم صورت می گیرد که توسط کشورهای خلیج و برای پایان دادن به اشغال یمن توسط حوثی ها ارائه شده است. یک دیپلمات سعودی استخدام حق وتو از سوی روسیه بر ضد پیش نویس قطعنامه را بعید دانست و به «الشرق الأوسط» گفت که تدوین نهایی قطعنامه بخش بزرگی از پیشنهادات روسیه را شامل می شود.

در همین راستا، جنگنده های ائتلاف به حملات خود بر ضد مواضع حوثی ها در صنعا ادامه دادند. این در حالی است که قبایل استان مأرب هزاران مسلح را برای مقابله با هجوم احتمالی حوثی ها و تسلط بر این استان نفت خیز، آماده کردند.