کویت: میرزا الخویلدی

فرماندهان ارتش‌های شورای همکاری خلیج در نشست خود که از دیروز در کویت شروع شده، راه های تقویت همکاری نظامی و تشکیل آکادمی پژوهش‌های استراتژیک و امنتی خلیج را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش الشرق الاوسط، طبق گفته‌های یکی از مسئولان وزارت دفاع قرار است که ارتش‌های شورای همکاری خلیج فردا (چهارشنبه) نشستی با مسئولینی نظامی از آمریکا، مصر و اردن داشته باشند.

محمد خالد الخضر رئیس ستاد کل ارتش کویت عنوان کرده است که با توجه چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه است، حفظ روابط کشورهای خلیجی و استحکام آن ضرورت دارد.

وی افزود باید تلاش‌ها در این زمینه گسترده شده و از مواردی که باعث سست شدن این وحدت می‌شود اجتناب کرد.

نشست ارتش‌های شورای همکاری خلیج در چارچوب پانزدهمین دوره فعالیت‌های کمیته نظامی عالی شورای همکاری خلیج با حضور فرماندهان ارتش‌های کشورهای عضو برگزار می‌شود.

از سویی دیگر قرار است در نشست فرماندهان ارتش‌های شورای همکاری خلیج، کشور قطر نیز که عضوی از آن است شرکت کند.

روابط این کشور از پنجم ژانویه ۲۰۱۷ با این کشور تیره و تار شده به طوری که پادشاهی سعوی، امارات متحده عربی و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده و به اتهام دست داشتن این کشور در تنش‌های منطقه‌ای و حمایت از گروه‌های تندرو، همکاری خود را به این کشور متوقف کرده‌اند.

در نشست روز چهارشنبه که قرار است فرمانده نیروهای سپر جزیره و معاون امور نظامی دبیرخانه شورای همکاری خلیج نیز در آن شرکت کنند، اموری همچون استحکام همکاری و راه‌های تقویت همکاری نظامی مشترک بررسی شود.

شایان ذکر است خالد جار الله معاون وزیر خارجه کویت در ژوئیه گذشته اعلام کرد که این کشور در حال بررسی پیشنهادهای آمریکا در خصوص ایجاد اتحاد استراتژیک در خاورمیانه برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه است.

جوزف ووتیل رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نیز هفته گذشته سفرهایی در منطقه داشت که طی آن در کنار سفر به کشورهای خلیجی به عدن نیز رفته است. شهری که پادشاهی سعودی در آنجا در حال تشکیل اتحاد نظامی برای مقابله نیروهای تروریستی است که از جانب ایران حمایت می‌شوند.