با پیشروی نیروهای مشترک… شورشیان خط های دفاعی خود را در صنعا تقویت می کنند

یکی از عناصر ارتش یمن در حال بازدید از مین هایی که شبه نظامیان حوثی در مأرب به کار گذاشته بودند – عکس از رویترز

یکی از عناصر ارتش یمن در حال بازدید از مین هایی که شبه نظامیان حوثی در مأرب به کار گذاشته بودند – عکس از رویترز

با به دست گیری کامل سد تاریخی مأرب توسط نیروهای مشترک، متشکل از نیروهای ارتش ملی و نیروهای ائتلاف و مقاومت مردمی،  فروپاشی شورشیان حوثی در جبهه های نبرد در استان مأرب در شرق یمن ادامه دارد.

در حالی که نیروهای مشترک کنترل کامل هوایی و زمینی را در مساحت بزرگی از استان مأرب به دست دارند و برخی از گردان ها و مبارزان از مناطق متعدد خود را تسلیم کرده اند، شیخ سلطان العراده، فرماندار مأرب، برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که برخی گردان ها و تیپ های نظامی شبه نظامیان حوثی و نیروهای علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، با نیروهای مشترک تماس هایی برقرار کرده اند. وی اشاره کرد:  «کسانی که این تماس ها را برقرار می کنند، بعضی ها خواستار تسلیم شدن هستند و برخی دیگر می خواهند به آن ها اجازه خروج به مناطق امن داده شود». العراده تأکید کرد: «برخی از مبارزان از شبه نظامیان و نیروهای وفادار به صالح خواستار دریافت کمک مالی با مبلغ جزئی شدند تا تنها بتوانند خود را به خانواده هایشان برسانند، و البته با این درخواست ها بر اساس اعتبار فرد برخورد خواهد شد».

العراده همچنین گفت: «نیروهای مشترک، بامداد روز گذشته، عملیات جدیدی را با هدف پاکسازی منطقه صرواح و الجدعان و دیگر مناطقی که هنوز هم تحت کنترل شورشیان حوثی هستند، آغاز کرد، این مرحله دوم از عملیات در چارچوب عملیات نظامی است که هدف آن پاکسازی کامل استان مأرب، و سپس انتقال به مناطق مجاور استان صنعا می باشد».

در همین راستا، منابع محلی برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که کودتاگران اقدام به مستقر کردن دهها تاک و زره پوش در حومه صنعا کردند، آن ها همچنین سکوهای پرتاب موشک زمین به زمین در نزدیکی تپه ها و مناطق کوهستانی واقع در شمال غربی نصب کردند. این تحرکات در آستانه نبرد بازپس گیری صنعا و در پی آن، به دست گرفتن مناطق نزدیک به صنعا توسط نیروهای ارتش ملی و مقاومت مردمی و نیروهای ائتلاف، صورت می گیرد.

این منابع توضیح دادند که دهها مسلح، طی دو روز گذشته در منطقه «وادی الحضور» مستقر شدند و ساکنان منطقه را از نزدیک شدن به آن منع کردند. آن ها همچنین اقدام به انجام مانور نظامی با سلاح سنگین ونصب سکوهای موشکی متوسط در این منطقه کردند.