استافان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه - عکس از خبرگزاری فرانسه

استافان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تاکید کرده است که حل و فصل بحران این کشور تنها از طریق سیاسی ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ها، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی موندو گفته است: «پس از گذشت سه سال و نیم از جنگ و خونریزی در سوریه ما نیاز به ساختار جدیدی داریم. من با تمامی طرف‌های ذی‌ربط بحث و گفت‌وگو کرده‌ام و همگان چه در دمشق و چه در واشنگتن، مسکو، تهران، پاریس یا آنکارا معتقدند که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و باید خود سوری‌ها آن را از طریق ساختاری سیاسی که بر آن توافق شود حل کنند تا جنگی که موجب کشته شدن حدود ۲۲۰ هزار تن و چه بسا بیشتر شده است، پایان یابد.»

دی میستورا سه شنبه پیش هم درنشستی مطبوعاتی در هتل “شرایتون دمشق”، گفت: پس از سه سال و نیم جنگ و درگیری در سوریه، همگان به ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان بحران متقاعد شده اند.

وی اعلام کرد: «تلاش می کنم تا حدالامکان خشونت را در سوریه کاهش دهم و به راه حل فراگیری برای برون رفت از بحران سه سال ونیم در این کشور برسم.»

این دیپلمات ارشد ایتالیایی که پس از کوفی عنان و اخضر الابراهیمی از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا راهکاری برای برون رفت سوریه از بحران بیابد، درباره طرحش گفت : این یک راهکار جدید برای جلوگیری از گسترش دامنه خشونت است.

دی میستورا تاکید کرد: طرحم یک نگاه جدید است و مهم این است که این طرح در شهر حلب عملی شود،هدف از این طرح ایجاد بارقه ای از امید و به نوعی احساس آرامش و ثبات است ودر صورت کارآمدی این طرح می تواند سنگ بنائی و آغازی برای طرح های مشابه قرار گیرد.

همچنین پنج شنبه گذشته استفان دی میستورا در پی آنکه اعلام کرد که مواضع مثبتی را از سوی مقامات سوریه درباره پیشنهاد تحقق آتش بس در شهر حلب واقع در شمال این کشور که یکی از صحنه‌های اصلی درگیری در جنگ سه ساله سوریه است شاهد بوده با سامح شکری وزیر خارجه مصر در قاهره دیدار کرد و به بررسی تحولات بحران سوریه پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد: سامح شکری نیز در این دیدار به بررسی دیدگاه مصر نسبت به تحولات سوریه پرداخت و بر اهمیت نهایت تلاش مصر برای حل ایجاد مسالمت آمیز بحران سوریه به عنوان تنها راه برون رفت از بحران کنونی این کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه مصر از دی میستورا خواسته است به تلاش‌ها و ارتباطات خود با مصر برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه ادامه دهد چرا که این بحران بر اوضاع منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دی میستورا هفته گذشته در دومین سفر خود به دمشق طرح توقف عملیات جنگی در شهر حلب را به منظور برقراری آتش بس و سپس دستیابی به توافقی میان طرف های درگیر برای پایان بحران ۴۵ ماهه در سوریه ارائه کرد که در صورت عملی شدنش می تواند مبنائی برای پایان جنگ و درگیری در سایر مناطق سوریه قرار گیرد.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه نیز این طرح را شایسته بررسی دانسته بود.